Jobb-helg

Medan en del av mina arbetskamrater och vänner har åkt runt och tittat på konst i påskhelgen så har jag jobbat, både påskafton och påskdagen. Det var lugnt, mycket beroende på det strålande vädret och att det var påskhelg så folk hade väl annat att göra än gå till biblioteket. Just för att det var lugnt kunde jag ägna lite extra tid åt ett par besökare som behövde extra hjälp och råd (även om inte just det var direkt jobb-relaterat).

På påskafton frågade en av våra flitigaste datoranvändare om jag visste något om ”det där som kallas USB-minne”.  Visst, jag förklarade lite snabbt vad det kunde användas till och upplyste honom att han även kunde köpa ett hos oss på biblioteket. ”Så om jag köper ett och kommer hit så kan du kanske visa mig”, jag lovade att hjälpa honom nästa gång . Kl 10.05 på påskdagen kom han in och visade sitt nyinköpta USB-minne. Jag ägnade en bra stund åt att förklara USB-minnets funktion, visade hur man sparade m m och försäkrade honom om att han utan problem kunde läsa internet-sidor samtidigt som minnet var kopplat till datorn (han trodde av någon anledning att internetsidor han tittade på skulle ”åka över” till minnet och försvinna när han loggade ut). Han var mycket tacksam, så där samlade jag många pluspoäng (och så kändes det bra att kunna briljera med mina måttliga datakunskaper).

Jag tror däremot inte att jag samlade många pluspoäng hos den kvinna som på nästan obefintlig svenska och mycket stapplande engelska kom och ville ha hjälp med att skicka ett e-mail. Hon visade mig en mail-adress som hon hade nerskriven dit hon ville skicka sitt brev. Jag frågade om hon hade ett mailkonto  men hon såg helt oförstående ut, det var ju hon som skulle skicka ett mail. Jag förklarade än en gång att hon måste ha ett eget mailkonto för att kunna skriva och skicka ett mail men att jag kunde hjälpa henne att skaffa sig ett. Hon förstod fortfarande inte och tog till slut upp en bunt papper och ifyllda formulär som hon ville skicka som mail. Föreslog att kanske fax vore en idé eller kanske skicka med vanlig post, men nej, det skulle skickas som mail. Förklarade att vi inte hade möjlighet att scanna in hennes dokument på biblioteket. ????  Försökte i alla fall förklara med hjälp av gester att de måste scannas in för att kunna bli sändbara filer. Insåg att min förklaring inte alls gick hem, hon tittade bara oförstående på mig (jag hade god lust att visa hennne att det inte fanns någon lucka på datorn där jag kunde stoppa in hennes papper så att de skulle kunna skickas iväg, men det kunde jag ju inte göra, det var ju antagligen jag som inte kunde förklara ordentligt). Till slut sa jag åt henne att gå till kommunens medborgarkontor när de öppnar på tisdag så skulle hon säkert få hjälp, det var kanske lite fegt att föreslå det men jag visste att jag inte skulle kunna hjälpa henne mer.

Sedan ville en våra besökare ha råd om var han skulle köpa möbler till sin nya lägenhet, om jag tyckte att det var ok att köpa på Blocket eller om han skulle gå till en riktig möbelaffär. Jag föreslog att han skulle åka till IKEA och titta först.

Som sagt, det är inte bara frågor om böcker och författare man får svara på när man sitter i en informationsdisk på biblioteket

3 thoughts on “Jobb-helg

  1. Varför får inte jag några såna frågor??
    tänker jag och fnissar här i sköndisken. Tur det är lugnt idag…

  2. Hej, jag vet hur det känns att bli av med inlägg. Hela min kraschade ju för en tid sedan.
    Din nya är snygg!
    Ja lustiga frågor kommer ju folk med som inte är direkt biblioteksrelaterade. Jag hjälpte en man med att försöka faxa dokument till Cuba, flera hade försökt under hela dagen men de på Cuba ville inte ta emot. Det hela slutade med att jag tog hem detta viktiga dokument och scannade in det och skickade till en angiven mailadress. Det hela fick ett bra slut och ännu ett, vi beslutade efter detta att köpa in en scanner som kan brukas av våra låntagare.
    Signe

    • Åke, en räddare i nöden, hjälpte mig att återfå mina senaste inlägg på gamla bloggen och nu är jag faktiskt väldigt nöjd med min nya blogg och visst är den snygg.

      Vi har pratat om att skaffa en scanner (det kanske redan finns i vårt tjusiga monster till kopiator/skrivare/? med så mycket finesser att man blir alldeles svettig) för våra besökare men vi har fullt upp med att hjälpa till med alla problem med vanliga utskrifter och kopior så vi är inte riktigt beredda på ytterligare en funktion.

Kommentera

