Akrobatkatten

I hyreshusområdet där jag bor finns det massor av katter, både inne- och utekatter. I en lägenhet i huset mitt emot bor en liten svart-vit katt som tydligen gillar äventyr och särskilt att springa omkring på tak. Första gången jag såg den (hane eller hona ?) uppe på taket  (2 våningshus) undrade jag hur den hade lyckats klättra upp. Den balanserade farligt nära  kanten av taket och jag var orolig att den skulle ramla ner men sedan såg jag den sittande på balkongräcket nere på ”sin” balkong. Jag upptäckte några dagar senare att ägarna hade monterat en kattstege mellan tvättstugans låga tak och upp på loftgången där de bor, så antagligen är det den vägen katten på något sätt (men hur?) klättrar upp på taket, sedan går den över taket till baksidan där den via parabolen klättar ner på balkongen och sätter sig på balkongräcket för att bli insläppt. Otålig som den är klättar den ibland ut på fönsterbrädan på fönstret bredvid balkongen men då får den backa tillbaka eftersom fönsterbrädan är för smal att vända sig på, när det händer tittar jag bort.

Förra veckan var katten ovanligt äventyrslysten eller kanske bara uttråkad. Först såg jag den hoppa ner på fel balkong, grannens balkong. Efter en stund var det tydligen dags att ta sig hem, upp på balkongräcket och så ett jätteskutt (det är åtminstone 1½ meter eller mer mellan balkongerna) över på sin egen balkong, problemet var bara att balkongerna har en hög skärmvägg av träplankor på ena kortsidan och det var där katten hamnade, desperat fastklamrande med framtassarna i kanten på väggen. Efter mycket krafsande lyckades katten ta sig upp och kunde hoppa ner på balkongen. Dagen efter hade den klättrar högt upp i ett träd, ut på en smal gren och så med ett långt hopp ner på ett annat tak på huset bredvid. Uttrycket att ”svinga sig i lianerna” dök upp i huvudet.

Jag har själv haft katter men de har varit betydligt lugnare.

2 thoughts on “Akrobatkatten

  1. Hej, du är verkligen försedd med vardaglig spänning på högsta nivå:).
    Hoppas den lilla äventyrerskan klarar sig, det bara måste vara en hon, hanar skulle aldrig våga sig på den typen av äventyr!
    Signe

    • Ja, jag har nog också antagit att det är en liten kattfröken. En honkatt vi hade var väldigt påhittig och läraktig medan hankatten vi hade var väldigt snäll och väluppfostrad men inte särskilt smart. Den lilla katten har roat oss med sina upptåg sedan i somras även om man ibland ser på med hjärtat i halsgropen.

Kommentera

