Fniss och fixa idéer

nojor1Läste en rolig bok igår, Nojor, fobier och fixa idéer av Elin Bogart. Det är en liten tunn bok om alla fixa idéer och nojor som folk har och igenkänningsfaktorn fanns där på en del saker, men verkligen inte alla! Det är fler än jag som inte gillar låga räcken på balkonger och utsiktsplatser och höga byggnader, om man nu skulle få för sig att hoppa över (och varför skulle man det, men man vet aldrig…) och då garanterat skada sig allvarligt eller slå ihjäl sig.  Och jag är inte ensam om att tycka att ljudet när någon klipper naglarna är outhärdligt. Det finns massor av liknande exempel som pseudonymen Elin Bogart har samlat ihop till en bok. En del knäppare än andra.

”Jag bor på gångavstånd från min arbetsplats, det tar ungefär 30 min att gå och oftast promenerar jag till och från jobbet. Ibland tar jag dock tunnelbanan, det är bara två stationer. Men då känner jag mig lat och skäms lite, så jag ljuger för spärrvakten och säger att jag ska till Slussen fast jag i själva verket ska av två stationer tidigare. Som om spärrvakten skulle bry sig!”

”Jag skulle aldrig äta banan direkt ur skalet ute på stan. För att folk inte ska få perversa associationer bryter jag alltid av en bit i taget med ena handen och äter den så.”

”Jag kan inte äta varmkorv på stan om jag inte får hjälp med att bita av ändarna först.”  – Vad gör karln, frågar någon i korvkön: ”Ursäkta men kan du bita av ändarna på korven åt mig?” ??? (min anmärkning)

Jag läste boken på bussen på vägen hem igår och fnissade tyst nästan hela vägen, jag vågar aldrig skratta eller fnissa högt på bussen när jag läser, ifall någon skulle tycka att jag är helt knäpp och börja stirra. Fast de kanske tycker att jag är konstig i alla fall där jag sitter och skakar med hopskrynklat ansikte (för att inte börja skratta högt) och med tårarna rinnande.

Kommentera

