Världsbokdagen

Jaha då var Världsbokdagen till ända. Lite stressigt på morgonen att få allting klart innan vi öppnade kl 9.00 – skyltar, tävling, hemsida, Power Point till TV-skärm med biblioteksreklam – men allt fixade sig. Hermia och några andra kära arbetskamrater slet med att lägga ut gallrade tidskrifter till försäljning och skyltade med böcker på temat Världens böcker. Biblioteket var pyntat med ballonger i glada färger, personalen utrustade med världsbokdagen-knappar, glada barn som läste egenhändigt skriven poesi. Synd bara att våra besökare inte förstod att det var en speciell dag i dag, Världsbokdagen är nog ganska anonym för de flesta människor.

Arbetade tre timmar i informationsdisken på kvällen och fick slita för lönen, sprang upp och ner i trappor, fram och tillbaka mellan hyllorna, letade förgäves efter böcker som skulle finnas inne på hyllan men naturligtvis inte gjorde det. Jag tror att jag aldrig har varit med om så många försvunna böcker på en och samma dag, letade på alla upptänkliga ställen – skylthyllor, återlämningsvagnar, bord, på liknande signum (de där konstiga bokstavskombinationerna som anger på vilken avdelning biblioteksböckerna står). Min teori är att det börjar närma sig slutet på terminen och studenterna skall göra klart sina uppsatser och tentor och då är det djungelns lag som gäller och mindre nogräknade tar bara med sig böckerna och går ut, alldeles för besvärligt att stanna till vid utlåningsstationen och faktisk låna boken (fast man inte ens behöver ha lånekortet med sig, personnummer och PIN-kod går lika bra). Nu är jag gammalmodig och tycker att man skall vara tacksam att man kan få låna böcker gratis och att det då är väldigt osolidariskt att bara sno med sig dem ut.

När jag strax innan stängningsdags letade efter ytterligare en försvunnen bok åt en trevlig tjej, muttrade jag något om att alla böcker som folk frågade efter verkade vara försvunna. Tjejen bara log och sa att det kanske var så att folk bara hade frågat efter just de böcker som var borta, att det var en sådan dag. Jag hade inte sett det så men hon hade nog rätt.

Läste en mycket rolig bok på bussen hem, satt och fnissade hela vägen… men den återkommer jag till i morgon.

Kommentera

