Böcker om böcker och läsning

Blev inspirerad av Amoroso att försöka komma på skönlitterära böcker som handlar om böcker och läsning, böcker som jag själv läst. Det var svårare än jag hade trott, jag kom faktist bara ihåg 2½. Den ½ är Jane Austen-klubben av Karen Joy Fowler.  Några kvinnor och en man startar en läsecirkel för att diskutera Jane Austens böcker, men naturligtvis blir det annat än Jane Austen man diskuterar också. Jag har inte läst boken men sett filmen, räknas det?

Fahrenheit 451 av Ray Bradbury läste jag (och såg filmen) för många, många år sedan så jag kommer bara ihåg handlingen i stort. En framtidsversion där böcker är förbjudna och de böcker man eventuellt lägger beslag på gör brandkåren bokbål av. Det finns dock en grupp människor som trotsar överheten och lär sig böcker utantill.

Och så en lite mer udda bok, också en framtidsversion, som heter Gåvan till framtidens barn av M.K. Wren. Den kom ut 1992 och jag läste den strax efter. Fick tips av en dåvarande kollega, Bitte,  som tyckte att det var en riktig höjdare, och efter att jag läst den kunde jag bara hålla med.  Titeln syftar på en boksamling som två kvinnor, Mary och Rachel har samlat när ett atomkrig gör slut på större delen av mänskligheten. Kvinnorna lever helt isolerade i flera år, ensamma med sina böcker och sina odlingar. Efter många år får de kontakt med en liten grupp religiösa fanatiker som de lever tillsammans med en kort tid.
Ja, det är vad jag kommer ihåg av boken men det bevisar i alla fall att jag tyckte att den var bra, att jag kom ihåg så pass mycket. Kan också bero på att jag gillar framtidsskildringar och då särkilt dystopier.

Kommentera

