Klämdag

Igår fredag var det en s.k. klämdag för de flesta, åtminstone om man är kommunanställd. Själv jobbade jag hela dagen (men vi har ju öppet jämt, nästan i alla fall) och precis som man hade kunnat förvänta sig så var det massor av folk på biblioteket, en bidragande orsak var också förtidsröstningen till Europaparlamentet. Klart att man passar på att gå på bibblan en fredag när man är ledig, det skulle jag också göra om jag inte arbetade där. Problemet var att vi var minimal personalstyrka och inte nog med det, två personer som skulle ha arbetat var hemma p.g.a. sjukdom, så det blev ett pussel för att få dagen att gå ihop. Det man absolut inte vill att ska krångla en sådan här dag är Internetdatorerna eftersom det inte finns någon tekniker i tjänst man kan fråga – så naturligtvis krånglar datorena! Stora problem med att skriva ut, det som gick så bra häromdagen går inte alls idag. Flera personer blir märkbart irriterade vilket jag mycket väl kan förstå, jag och min kollega gör vårt bästa men ingen av oss kan göra något åt inskannade dokument i mail som blir suddiga i utskriften och internetsidor som vägrar att öppnas.

Blev lite ställd då en man på bruten svenska förklarade att CD-romskivan med Trafikskolan inte fungerade i hans dator. Jag frågade om han hade Windows XP, 2000 eller Vista eftersom skivan endast  fungerade med det. Nej det verkade han inte känna till, jag frågade igen och visade informationen på omslaget. Nej, han hade inte det utan något som lät som ”assi”, hade ingen aning om vad han menade men jag tänkte att det var väl något nytt sorts system som jag inte hade hört talas om så jag frågade om det var en ny dator han hade. Jodå en ny som han nyss köpt. Blev lite fundersam om jag kanske hade hört fel så jag bad honom skriva ner på ett papper, han skrev ”ACER” . Det var ju inte riktigt det jag menade när jag frågade vilket operativsystem som fanns i hans dator och uppenbarligen hade jag inte lyckats att förklara särskilt bra. Föreslog att han skulle testa en annan skiva, en annan upplaga, det kanske bara var något fel på den han hade försökt med.
(om någon undrar – ACER är märket på själva datorn)

2 thoughts on “Klämdag

  1. Men oj! Stackare! Här hade jag det lugnt och skönt.. härligt ovetande om röran på jobbet 🙂

Kommentera

