Har du verkligen läst?

En undersökning i Storbritannien avslöjar att man inte alltid talar sanning när det gäller vilka böcker man har läst. Här är en lista på böcker britter oftast påstår att man läst fast man inte har. Listan publicerades den 5 mars 2009.

1. 1984, by George Orwell – 42%

2. War and Peace, by Leo Tolstoy – 31%

3. Ulysses, by James Joyce – 25%

4. The Bible – 24%

5. Madame Bovary, by Gustave Flaubert – 16%

6. A Brief History of Time, by Stephen Hawking – 15%

7. Midnight’s Children, by Salman Rushdie – 14%

8. In Remembrance of Things Past, by Marcel Proust –  9%

9. Dreams from My Father, by Barack Obama – 6%

10. The Selfish Gene, by Richard Dawkins – 6%

”When asked who they really enjoyed reading, 61 % of respondents said JK Rowling, 32 % John Grisham and 22 %  Sophie Kinsella.”

Av titlarna på listan har jag definitivt läst Madame Bovary, tror att jag läst 1984 men är inte helt säker, läst delar av Bibeln men inte från pärm till pärm och nästan säker på att jag läst Krig och fred . När jag var tonåring läste jag kopiöst mycket, massor av klassiker bl a, och jag kommer faktiskt inte ihåg alla och sen finns det böcker man inte läst men sett som film eller både läst och sett. Så hur skall man kunna komma ihåg? Däremot vet jag med säkerhet att jag inte läst de andra sex titlarna på listan och har inga planer på att läsa dem heller.

Vet inte om det finns någon liknande undersökning som gjorts i Sverige.

Kommentera

