Jag läser inte…

Ibland har man förutfattade meningar om böcker, i alla fall har jag det, får jag väl lite motvilligt erkänna.

Jag läser inte, eller i alla fall ytterst sällan:
♦ Svenska författare, undantag finns men de kan nästan räknas på ena handens fingrar – och särskilt inte svenska deckarförfattare (härrör från mina tonår då jag läste Maria Lang och tyckte att de var höjden av töntighet) har försökt med Läckberg som jag först tyckte var OK men tredje boken jag läste fick jag kämpa mig igenom. Skulle aldrig läsa Stieg Larsson, gillar inte tegelstenar och så blir jag alltid misstänksam när någon blir alltför populär.
♦ Överhuvudtaget är jag skeptisk mot nordiska författare och speciellt isländska författare.
♦ Östeuropeiska, afrikanska och sydamerikanska författare finns också på icke-läsa listan.  Fick definitivt nog av sydamerikanska författare (OK jag vet att jag nu drar alla över en kam) efter att ha kämpat mig igenom Andarnas hus av Isabelle Allende.
♦ Böcker som ”alla” läser, typ Da Vinci koden.
♦ Fantasy – jag läste ett  kapitel i första delen i en populär fantasy-serier (kan inte ens komma ihåg vilken) och det räckte mer än nog.

Sen har vi det här med framsidor. Om jag inte vet något alls om en bok går jag mycket efter framsidan och sedan baksidestexten. En alltför trist eller gräsligt ful framsida  lockar mig inte och jag tar inte ens upp boken. Jag lockas inte av några spretiga streck eller abstrakta motiv i gråbeiga färgskalor och inte heller, i mitt tycke, intetsägande svartvita fotografier (där är Elisabeth Grate Bokförlag är ett typexempel). För andra kan det vara tvärtom, att man lockas av just den typen av omslag.

Kommentera

