Nya grannar

För ett par veckor sedan fick vi nya grannar i lägenheten bredvid. Vi bor i ett loftgångshus och på vår loftgång är det två lägenheter, vår och grannens, inget konstigt med det. Nya grannarna är ett medelålders par och mannen har ett , kan man kanske säga, kraftfullt språk. Jag hade ett fönster öppet när de flyttade in och kunde höra en massa dunsar och dongande i trappräcket och en mycket arg röst som svor högljutt ”Hur f-n ska man få upp den d—-a bokhyllan, det är ju för f-n ett trappräcke i vägen, nu sitter hyllj—-n fast”.  Ojdå, tänkte jag, hoppas att de får loss den innan jag skall iväg till jobbet i morgon bitti, annars kommer jag inte ut. Trappan är svängd så visst kan det vara lite knepigt att bära upp större saker. En hel massa dongande i trappräcket följde och därtill svordomar och sedan blev det tyst. I tre dagar stod det sedan en stor hög bokhylla med skrapmärken i trappuppgången  och att man ens kunde komma på tanken att försöka bära upp den utan att ta isär den är för mig en gåta.

Någon dag senare satt jag på min balkong när grannen kom ut på sin balkong, han presenterade sig och ondgjorde sig över allt jobb med att flytta, visst jag höll med. Han frågade hur länge jag bott där, om det var mycket stölder i huset  o s v, men så kliade han sig i huvudet och tog en klunk ur ölburken han hade i handen och frågade: ”Och var bor du då, var är din lägenhet?”   ”Ja, hmm, här, bredvid din lägenhet”, svarade jag. (Nu såg han verkligen konfunderad ut) ”Men hur långt går din lägenhet då, fortsätter den hela vägen ut?”  han visade med en svepande gest runt halva gården. ”Nja, den slutar här vid gaveln, det här är en hörnlägenhet” (omöjligt att inte se att huset slutar ett par meter bortom vår balkong, och det är säkert ett 20-tal meter till nästa hus). ”Jaha, så ni har också en tvåa” ,”Nej vi har en trea”, svarade jag.  ”Men…hur kan  det få plats så många rum i eran lägenhet?”  Ja vad svarar man på det?

5 thoughts on “Nya grannar

    • Japp, lika roligt på jobbet som hemma… man får en hel del träning på att hålla god min.

  1. Undrar hur de reagerat på ditt jobb om du hade varit tvungen att ringa och säga att tyvärr, idag kan jag inte komma, det står en bokhylla i vägen ;0)

    • Nja, är väl tveksamt om någon skulle ha trott mig, jag hade nog fått dra till med magsjuka.

  2. Ping: Grannen vårstädar | Den luttrade bibliotekarien

Kommentera

