Banksy

BanksyFörra sommaren när jag besökte Bristol såg jag en härlig väggmålning på en husgavel föreställande en naken man hängande under ett öppet fönster. Jag tänkte inte så mycket mer på den, tog inte reda på vem konstnären var. Jag blev glatt överraskad när jag häromveckan bläddrade i en bok vi nyss fått in på biblioteket – Banksy’s Bristol  : Home Sweet Home – och såg en bild på just den väggmålningen. Lånade hem boken och blev helt fascinerad ju mer jag läste.

Konstnären kallar sig Banksy, en av världens mest kända graffitikonstnären men ingen vet vem han är eller hans riktiga namn. Vad man vet är att han kommer från trakten kring Bristol och är född 1974 (enligt boken). De flesta av hans verk har målats över eller tagits bort, vissa försvann redan efter ett par dagar.

Läs mer på Wikipedia banksy_homesweet

Till min glädje såg jag här att han ställer ut nu i sommar på Bristol Museum mellan den 13 juni och 31 augusti, och eftersom jag planerar att åka till Bristol i augusti så skall jag garanterat gå och se utställningen.

3 thoughts on “Banksy

  1. Hej, vi har en annan bok av honom, Wall and piece. Han har som konstnär länge fascinerat mig, så tack för tipset till denna lite nyare bok.
    Jag har en länk från min sida till ”Gatukonst”, konstarten kan ju verkligen diskuteras, men är det bra så är det bra konst.
    hälsningar
    Signe

  2. Alla verkar känna till honom, själv hade jag inte hört talas om honom innan jag såg boken på biblioteket.
    Får väl ge mig ut på Banksy-jakt när jag är i Bristol, det finns ju fortfarande några av hans verk kvar även om ett par av dem vandaliserades helt nyligen (fast jag tror att de snabbt återställdes).

Kommentera

