Regn och rusk bland hyllorna

Härligt att ha jobbat en vecka efter två veckors semester med värme och strålande sol. Härligt därför att regnet har vräkt ner hela veckan och besökare har strömmat in på jakt efter påfyllning av böcker, filmer, TV-spel eller vad nu folk vill ha. Härligt också därför att jag lyckades pricka rätt med vädret under mina två semesterveckor (och så har jag tre till att ta ut i augusti när nästa varma period kommer 🙂). Mindre härligt att anlända till jobbet med genomblöta skor (efter att ha gått högst 200 meter i hällregn) och upptäcka att de fortfarande är fuktiga när man skall gå hem vid dagens slut. Jag vet vad min mamma skulle ha sagt: ”du skulle ha stoppat tidningspapper i skorna så att de torkat ordentligt” visst det skulle jag ha gjort men hade inget tidningspapper, men det  kanske skulle ha gått lika bra med kasserat kopieringspapper, något att tänka på vid nästa skyfall. rain

Trots det usla vädret har våra besökare varit på bra humör, glada och trevliga. Tidnings- och tidskriftshörnan har varit full av folk likaså caféet, dock har uteserveringen stått tom. I vår annars så välfyllda pocket-hylla gapar det stora hål,  CD-böcker och deckare är det som vanligt stor åtgång på och flera personer har kommit in, nästan med andan i halsen, och frågat efter resehandböcker. Precis som det brukar vara på somrarna med andra ord.

Och så har vi de där som går fram och tillbaka längs med hyllorna och flackar med blicken och efter ca 2 min stegar fram till informationsdisken:
”Kan du ge mig tips på något bra att läsa”
”Vad brukar du läsa, vad tycker du om?”
”Jag brukar inte läsa, men jag kan ta vad som helst” (vilket naturligtvis inte betyder att de tar vad som helst, nej det skall vara något väldigt bra och helst ganska lättläst vad-som-helst)
Då brukar jag börja med att ta en titt på låntagaren och försöka att med hjälp av ålder, kön, klädstil (låter antagligen knäppt men det kan vara en viss fingervisning men ibland stämmer det inte alls så det gäller att vara ”open minded” ) att föreslå och ta fram ett par titlar och utifrån reaktionen på dem förhoppningsvis hitta något passande.
Ofta går det bra att tipsa låntagare om läsning men ibland är det nästan hopplöst, det verkar som om en del tror att vi har en hög med superbra böcker gömda under disken som det bara är att ta fram. Det skall också helst vara nya, populära böcker – de där som det vanligtvis är kö på.

Ungefär så var det med kvinnan som häromdagen stod framför hyllan med CD-böcker.
”Jag ska åka i väg på en vecka till ett urtråkig ställe där det inte finns ett dugg att göra så jag måste ha något att lyssna på. Något bra tips?”
Jag ställde de vanliga frågorna och  fick till svar att hon redan hade  läst nästan ”allt” som vi hade, allt bra i alla fall. Jag började snabbt gå igenom hyllan på jakt efter något lämpligt. När jag inte hade hittat något efter ca 30 sekunder talade hon om att hon hade en väninna med sig som alldeles säkert hade några bra tips och hon skulle gå och fråga henne. Efter en bra stund kom hon tillbaka med väninnans tips nedskrivna på en papperslapp och så började hon haspla ur sig författare och titlar – Läckberg, Stieg Larsson, Mari Jungstedt, Hellström & Roslund, Flyga drake, Vindens skugga – naturligtvis fanns inte en enda inne.

För övrigt så regnade det in på biblioteket genom några otäta fönster – men det brukar det göra vid häftiga skyfall, det är bara det att vi glömmer bort det mellan gångerna och så blir vi tagna på sängen och får springa med hinkar och trasor.

3 thoughts on “Regn och rusk bland hyllorna

  1. Oj, vad igenkänningsbart! Både det med frågor om böcker, snabbt som fan ska det gå, dessutom nytt och alltid utlånat. Man måste planera! Reservera långt i förväg. Vi har också läckande fönster och vid skyfall regnar det in speciellt på avdelning C, konstigt när jag tänker efter.
    Signe

    • Ja, en del är väldigt otåliga och lyckas man inte hitta en hög med jättebra böcker inom ett par minuter så är risken den att de går sin väg….och jag har tyvärr inga färdiga listor inprogrammerade i hjärnan men en del verkar förvänta sig det.

      Förresten Signe, vilka fina foton på din blogg!

  2. Ja det är farligt att vara fördomsfull när man ska ge boktips till låntagarna.
    Själv råkade jag ut för en lastbilschaufför (som kör HD på fritiden – ja ni förstår hur han såg ut va?) som lyssnade på ljudböcker i bilen och ville ha lite tips. Jag drog till med Jan Guillou och då sträckte den här väldige och skäggige mannen ut sin grova hand och plockade fram Torgny Lindgrens ”Hummelhonung” och sa – ”Det här var en väldigt bra bok!”.
    Ja, jag blev nästan förälskad!

Kommentera

