Trevligt jubileum

Förra helgen strålade jag samman med nio andra personer för ett litet jubileum, det var 30  år sedan vi gick ut  Bibliotekshögskolan i Borås. Det fick mig  att inse hur många år jag verkligen arbetat som bibliotekarie och att man numera inte är yngst på sin arbetsplats. Själv känner jag mig fortfarande ung   🙂  även om spegeln säger något annat.  Eller som en av mina söner lite retfullt brukar säga: ”Hade de uppfunnit hjulet när du föddes?”. Hur som helst, det var väldigt trevlig att träffa gamla vänner man inte sett på många, många år och jag tyckte nog  att de flesta var sig väldigt lik, ungefär som om det hade gått en månad istället för flera år sen vi sågs. Det var väl kanske något extra kilo här och där och lite gråa hår men annars var vi lika unga och fräscha som när vi festade en lördagskväll i kårlokalen på skolan.

Naturligtvis blev det en hel del prat om jobb och bibliotek och tyvärr var nog den allmänna meningen att erfarenhet inte smäller speciellt högt nuför tiden, nej chefer och biblioteksledning verkar anse att nya kvastar sopar bäst även om inte alla de nya kvastarna sopar rätt eller åt rätt håll, man behöver knappt veta vad ett signum är eller ha hört talas om Alice Lyttkens.   Nu var vi inte ett gäng teknikrädda bibliotekarier som tyckte att allt var bättre förr, tvärtom, men en del idéer och tankar i den moderna biblioteksvärlden är lite väl flummiga och så ska man införa  all tänkbar modern teknik, användbar eller inte, medan de tryckta böckerna nästan glöms bort. Naturligtvis har mycket förbättrats och förenklats under åren, jag skulle verligen inte vilja gå tillbaka till kortkatalog och datumstickor. I den aspekten har jobbet blivit bra mycket enklare och roligare men ibland kan jag tycka att man i sin iver att synas utåt, att göra så mycket som möjligt,  glömmer bort de små sakerna, det grundläggande biblioteksarbetet och att ta hand om våra besökare. Resurser och personal dras in men inte verksamhet, låntagarna förväntas fixa mer och mer själva, hemifrån eller via självbetjäningsautomater.  Skulle inte förvåna mig om informations- och lånediskar inom en inte alltför avlägsen framtid mer liknar en övervaknings- eller kontrollstation varifrån allt fjärrstyrs, även låntagarna. Såja, nu fick jag gnälla lite också.

Det var en mycket trevlig kväll med god mat på en italiensk restaurang och kanske dröjer det inte lika länge till nästa gång vi träffas. Ingen ångrade sitt yrkesval och vi var överrens om att vi hade ett otroligt roligt jobb.

2 thoughts on “Trevligt jubileum

Kommentera

