Ny disk

Vi har i dagarna fått en ny informationsdisk i biblioteket. Den är så fin, ljust trä, lite rundad form och så luktar den nytt och den är naturligtvis bookdeskhöj- och sänkbar.  Bordsytan är ännu så länge nästan tom på saker – bara ett tangentbord, hållare för bildskärm, lampa, några pennor och kladdlappar – inget trasigt skrivbordsunderlägg, inga kletiga tejprester, inga gamla lappar med hundöron som ligger och skräpar, inget smutsigt och medfaret pennställ – det är just nu en minimalistiskt stil  och nästan för bra för att vara sant.

Och det är det naturligtvis.

Innan vi ens hade hunnit börja använda den lyckades en låntagare slå huvudet i kanten på disken med hjärnskakning och ett djupt jack i pannan som följd. Under mitt första pass (och diskens andra dag ) stal någon den spritt nya mobiltelefonen som jag hade lagt ifrån mig. Sladdarna hänger i en enda röra under disken och man får passa sig så man inte trasslar in sig och snubblar när man i sin iver störtar upp från stolen för att hjälpa  låntagarna. Sladdproblemet är tänkt att åtgärdas så fort som möjligt vilket brukar betyda några veckor.

4 thoughts on “Ny disk

  1. Skrattar alltid lika mycket över dina roliga upplevelser! Stackars låntagare, men tänk det kunde ju varit du som fått hjärnskakning. Det du, skadeanmälan mmmm. Det blev det vällan nu också. Ha det så roligt med disken! Hmm, har ni diskmaskin å Gävle bibliotek, funderar på att köpa en till Nynäshamn nu i svinperioden.
    Signe

    • Ja nu skall jag jag väl erkänna att jag inte var närvarande vid olyckan, bara när låntagaren kom in dagen efter och visade upp sin panna. Som tur var hade hon blivit väl omhändertagen av en av mina kollegor.
      Japp, vi har både diskmaskin och handsprit – även om jag föredra att handdiska och handspriten har jag inte riktigt förstått när jag borde använda….är lite trögtänkt ibland.

    • Ja för det mesta är det lugnt och händelsefattigt, men tråkigt är det inte.

Kommentera

