Segt och utdraget

jodiJa tyvärr är det vad jag tyckte om Jodi Picoults bok Plain Truth (Skulden på svenska). Jag hade inte läst någon bok av Picoult tidigare men vi har flera böcker av henne på bibblan som lånas ganska mycket så jag tänkte att jag skulle läsa en. Jag valde Plain Truth eftersom ämnet verkade intressant, en ung kvinna från Amishfolket anklagas för att ha mördat sitt nyfödda barn.

Den började bra men ungefär halvvägs började mitt intresse dala en aning, det blev väldigt många likartade samtal mellan huvudpersonerna och handlingen släpade sig fram i maklig takt. Boken kunde ha kortats ner en bra bit, särskilt  mitt i,  utan att  göra den torftig, nu blev den lite väl seg och detaljerad. Huvudpersonerna var inte tillräkligt intressanta utan till slut började jag tröttna på den alltför snälla och fåordiga amish-flickan Katie och hennes motsats, försvarsadvokaten Ellie.

Jag har väl inte någon större lust att läsa någon ytterligare bok av Picoult just nu, om nu inte någon annan kan rekommendera någon av hennes böcker som faktisk är bra och håller hela vägen.

Kommentera

