Lite lättsam läsning

body-surfingJag har precis läst ut Body Surfing (Strandsommar) av Anita Shreve, lite lättsam läsning så här i höstmörkret. Jag tycker att Shreve nästan når upp till Ann Tylers nivå, inte riktigt men nästan. Jag har läst flera av hennes böcker och kan inte komma ihåg att jag har blivit riktigt besviken på någon. Kanske benämningen lättsamt inte är den bästa beskrivningen för hon tar ofta upp allvarliga ämnen, men det flyter på bra, lagom engagerande och hon lyckas hålla intresset vid liv. Den allra första boken jag läste av henne var Sällsamma utbrott av kärlek, om en kvinna med ett litet barn som flyr från sin misshandlande man, mycket bra och var den bok som fick mig intresserad av författaren. Det är också kanske hennes bästa i mitt tycke, nu var det i och för sig en del år sedan jag läste den så jag hoppas att jag skulle tycka lika bra om den nu som då – nu tillhör jag inte skaran som läser om böcker (kan bara komma på en handful titlar som jag läst om) så jag har inga planer på en omläsning men om jag skulle så…

Ja då kanske jag skall återgå till Body Surfing. 29 åriga Sydney har trots sin ålder både gått igenom en skilsmässa och nyss blivit änka. Hon tar jobb som privatlärare åt den 19-åriga dottern i familjen Edwards som tillbringar sommaren i sitt hus vid New Hampshires kust. Sydney fäster sig snabbt vid den söta och behagliga Julie och hennes far, Mr Edwards, som avgudar sin dotter. Mrs Edwards däremot är svårare att förstå sig på och Sydney har en känsla av hon ogillar henne. De två vuxna sönerna i familjen dyker upp och genast uppstår komplikationer som Sydney i hög grad blir indragen i. Sydney har ännu inte hämtat sig efter sin mans alltför tidiga bortgång och har absolut inga tankar på att ge sig in i något nytt förhållande men när den ena av sönerna tydligt visar sitt intresse för henne har hon svårt att stå emot. Hon känner sig lycklig för första gången på lång tid och börjar planera för framtiden men det är inte alltid som det går som man tänkt sig. Den här sommaren förändras livet för alla i det vackra gamla huset vid kusten.

Kommentera

