Från Lark Rise till Candleford

Det är intressant det här med TV-tittande, för mig betyder det att jag tittar på ungefär samma sorts program som jag läser böcker, om ni förstår vad jag menar. Jag gillar historiska dramaserier, katastrof-, överlevnads- och framtidsserier/filmer, westernserier (även om de lyser med sin frånvaro sedan många år), dokumentärer som speglar en människas liv, engelska humorserier och någon enstaka kriminal- eller deckarserie (men det får inte vara för många avsnitt och det måste vara lite annorlunda stuk på det hela och naturligtvis inte svenskt). Naturligtvis finns det en hel del olikheter också.  Men det som ligger mig varmast om hjärtat är nog i alla fall engelska dramaserier, s.k. costume dramas, och då helst de som baseras på en roman.

LauraNu har jag fått en ny favorit,  Från Lark Rise till Candleford som går på svensk TV tidiga söndagkvällar. Det är lite som ”Lilla huset på prärien” fast i brittisk tappning. Det är en BBC-produktion och deras dramaserier brukar ju garantera  kvalité och den här är inget undantag. Det handlar om människorna i byn Lark Rise och den lilla staden Candelford i slutet av 1800-talet. Det är fristående avsnitt men grundhistorien hålls ihop med en handfull huvudpersoner som förekommer i nästan varje avsnitt. Varje avsnitt brukar innehålla en liten tragisk historia som får ett lyckligt slut och det gillar jag. Jag älskar miljön, kläderna  och det lite ”uppstyltade” språket – många omskrivningar och antydanden innan man kommer till saken.  Serien bygger på författarinnan Flora Thompsons berättelser Lark rise to Candleford Lärkans flykt till Candleford –  som är baserade på Floras eget liv. Flora slutade skolan som 14 åring och blev erbjuden arbete på det lokala postkontoret, precis som seriens Laura (bilden till höger).

Så sätt på TV:n, gör i ordning en stor kopp te med tilltugg, kryp upp i soffan och lär känna människorna i Lark Rise och Candleford.

4 thoughts on “Från Lark Rise till Candleford

Kommentera

