Nästan proffs

Fem tjusiga tjej-damer på en scen med adventsstjärna och ljusgirlanger som bakgrund en gråmulen decemberdag. Vi satt där med en varsin bokhög framför oss på bibliotekets kafé och gjorde vårt bästa att locka till läsning med våra boktips. En blandning av nobelpristagare, tyska och danska deckare, roman om Hong Kong, golfspelare, nybliven pensionär, äventyrslysten skotte, diskbänkar….ja det var bara något av det vi presenterade idag. Stor variation, något för alla smaker.

Idag hade flera personer kommit speciellt för att lyssna på oss. Den här gången var det inte bara en kompis till en kompis och ett par lojala arbetskamrater och någon halvsovande kafégäst.  Nej, det var omkring ett dussin åhörare som hade slagit sig ner vid kaféborden för att lyssna på oss. Det kändes bra. Vi börjar nästan känna oss som proffs.

Ett positivt resultat var att flera av åhörarna genast ville låna ett par av böckerna

5 thoughts on “Nästan proffs

  1. Å. vad jag gärna hade velat komma och lyssna, det låter så lockande med läsäventyr som handlar om diskbänkar och äventyrslystna skottar,
    Men jag vetr ju inte vem som är den luttrade bibliotekarien och inte var hin håller hus/bibliotek. Så det går ju inte ….

    • Lena, jag vet att du inte är så förtjust i bibliotekarier som bloggar anonymt men ibland känns det lite friare att vara anonym och jag utger mig inte för att representera mitt bibliotek på min egen blogg, jag bloggar mest för min egen skull och för att det är kul. Jag är däremot inte anonym på bibliotekets blogg. Hur som helst det hade nog inte hjälpt att veta vilket bibliotek jag arbetar på eftersom jag inte hade gjort reklam för bokpratet innan. 😉

  2. Hej där, bra jobbat! Vi hade en tipsarkväll för någon vecka sedan och lockade med att alla som kom skulle få ett bokpaket. Det var lyckat kan jag säga, 25 personer! Vad gör man inte för att få folk att lyssna. Det var dock kul, vi var fyra som laddat för en timmes underhållning. Dyr timme kan man tycka. Men jag tror att om bara en av dom som kom kan locka en till till nästa omgång så kan det bli hundra då och nästa gång fyra hundra och nästa gång…
    Ja var ska det hela sluta.
    Signe

  3. 25 personer, jag är imponerad!
    Smart idé med bokpaket….låter nästan som en muta 🙂

  4. Åh visst var vi bra!!! Är så glad och stolt över att vi vågar och att det vi gör blir så lyckad. Vi ÄR proffs!!

Kommentera

