I Japansk miljö

Boken – Den sista konkubinen – började bra men efter ett 50-tal sidor började det gå lite trögt, det blev lite svårt att hålla isär alla personerna. En del hade liknande namn, en del gick under flera namn och så ett antal Hennes Höghet  och Hennes Nåd o.s.v. Jag gillar historiska romaner, jag gillar romaner om Japan men den här kändes lite ointressant på något vis och lång, nästan 500 sidor. Den var inte tråkig eller dålig, hade den varit det hade jag slutat ganska snart, jag läste i alla fall ut den. Nej, det var något annat som gjorde att den inte riktigt fångade mitt intresse. Det kanske bara var så att jag inte var på humör för att läsa den här boken just nu, vid ett annat tillfälle hade jag kanske tyckt bättre om den. Som tur var tog den sig lite på slutet men jag får väl erkänna att ibland skummade jag vissa sidor.

Det är en berättelse med historisk bakgrund och handlar om flickan Sachi, uppväxt i en liten avlägsen by i bergen, som vid 11-års ålder kommer till kvinnornas palats i Edo (nuvarande Tokyo) där 3 000 kvinnor och endast en man, shogun, bor. Efter några år blir hon tack vare sin skönhet utvald till shogunens konkubin och som resultat av detta en av de mäktigaste kvinnorna i palatset. När ett inbördskrig bryter ut blir Sachi tvungen att fly och tillsammans med en hovdam och ett par samurajer ger de sig ut på en lång och farofylld vandring i bergen .

Det är en kärleksskildring men också brutal och våldsam på sina ställen, det är många avhuggna lemmar och huvuden som rullar.

Omslaget tycker jag är fantastisk och lockar till läsning, lockade i alla fall mig även om boken inte uppfyllde mina förväntningar.

En fantastisk sida om det gamla Edo
Allt du behöver veta om kimono – mönster, färger, olika typer etc.

Kommentera

