Inför bokåret 2010

Efter att ha läst massor av inlägg på diverse bokbloggar var jag tvungen att lägga mig ner och vila en stund. Varför? Jo alla är så ambitiösa med vad de skall läsa år 2010, jag blev alldeles uttröttad vid blotta tanken på vad en del tänker ta sig an.
Läsa alla årets Augustvinnare
Läsa minst 100 böcker
Läsa alla som ligger etta på Bokustoppen
Läsa minst 20 000 ord
Läsa böcker på minst fyra språk förutom svenska
Läsa alla 173 olästa böcker i min bokhylla (eller hur många det nu var)
Läsa minst 15 nya deckarförfattare och 12 poeter
Läsa fler nobelpristagare
Läsa böcker av författare från alla kontinenter

o.s.v.

En del tänkte till och med kombinera flera av ovanstående.

Det fanns en tid när jag hade ambitionen att läsa ut alla böcker som jag började på, nu är jag både äldre och klokare. Att läsa skall vara en njutning, inget tvång. 

Själv tänker jag bara läsa det som faller mig in, böcker som jag får ögonen på genom jobbet på biblioteket…ja, så som jag har gjort de senaste 10-20 åren. Jag kan verkligen rekommendera det, ingen läs-stress eller dåligt samvete och man kan hitta många udda böcker och riktiga läsupplevelser. Jag har en lång Att läsa-lista där jag skriver upp sådant som verkar intressant, som jag skulle vilja läsa, men det är bara som ett stöd för minnet. Det var länge sedan jag insåg att jag aldrig kommer att hinna läsa alla på den listan eftersom den hela tiden fylls på.

En annan sak som jag blir så fascinerad av är hur många böcker bloggmänniskorna hinner läsa på ett år. Tittar man på min lästa-lista för 2009 så skulle man kunna tro att jag läser böckerna baklänges, så kort är min. Jag har alltid två böcker på gång samtidigt men läser tydligen väääldigt sakta i jämförelse med många andra.

GOTT NYTT ÅR!

6 thoughts on “Inför bokåret 2010

  1. Skönt inte vara ensam om att känna en viss matthet vid synen av de många ambitiösa läslistorna… Jag delar ditt sätt att välja – och se på böcker.

    Gott nytt år, kära kollega!

  2. Håller med om att listorna är helt ointressanta! Men trots det kunde jag inte avhålla mig från ett litet läs-nyårslöfte till mig själv. Och det är att läsa mer ur min egen bokhylla. Särskilt de böcker som jag vill, men ännu inte hunnit läsa. Har massor av härlig läsning framför mig!

  3. Skönt att inte alla bokbloggare är övermänniskor som läst 153 böcker på ett år, jobbar heltid, är småbarnsmamma och skriver i snitt fyra inlägg om dagen på sin blogg…PUH!

    Hermia känner jag ju och jag tittade in på Catrins blogg och det verkar vara lite mer normal lästakt där 🙂

  4. De kanske ljuger? Eller slarvläser?

    Jag hinner bara hälften av vad jag vill, vad det gäller läsning. Jag föredrar listor på det som har hänt redan, än att förutspå vad jag kommer att göra.

    • bookwitch – så du menar att du inte hinner läsa alla böcker som dimper ner i din brevlåda (har kollat in dina bloggar)? Jag blir bara stressad om jag har en massa böcker som ligger olästa, lånar bara hem ett par åt gången och tar det lugnt.

      Håller nog med om din teori att folk måste slarvläsa.

  5. Jag får säkert minst fem böcker i veckan. Så fort läser jag inte, speciellt nu när modet föreskriver böcker på minst 500 sidor. Så jag har verkligen inte en ny recension varje dag. Blandar det nya med lite gammalt, och även med sådant som legat i högen bakom matsalsdörren ett bra tag.

    Resten försöker jag ge bort, men det är inte alltid så lätt.

Kommentera

