Scrabble

Det hör väl julen till att spela sällskapsspel. Vi har också spelat en del, vad ska man annars göra när det är så kallt att man inte kan gå ut annat än korta ärenden, det har ju inte varit tal om att gå ut på några långpromenader. Det har blivit både TV-spel och så ett gammalt hederligt brädspel.

Vi har spelat några omgångar Scrabble och hittills har jag inte lyckats att vinna en enda. Det är väl bara att konstatera att jag kommer aldrig att bli någon strategisk spelare. Jag gillar att få ihop långa ord, de kanske inte ger så mycket poäng men det ser bra ut när orden strålar ut åt alla håll över spelbrädet och så öppnar det för nya möjligheter, nya ord. De andra i familjen tänker bara på att få ihop så mycket poäng som möjligt genom att göra av med så få brickor som möjligt och utan att underlätta för någon annan att få dubbla eller tredubbla ordpoäng. Jag är inte så bra på att förutse att någon annan kan utnyttja mina ord till sin egen fördel och få ihop tredubbelt mer poäng än jag lyckas med. Jag förstår inte heller att engelska språket skall envisas med att ha så mycket särskrivningar – jag skulle ha vunnit massor av gånger om alla mina ord var tillåtna, det skulle också vara lättare att få ihop längre ord.

Nu finns det en liten baktanke med mitt sätt att spela, genom att hela tiden försöka få ihop så långa ord som möjligt så tar ordbrickorna slut snabbare och det i sin tur att spelet avslutas. Jag spelar hellre två korta omgångar än en lång .

Kommentera

