The Knitting Circle – terapi med garn och stickor

Ibland tar man fel på titlar. När jag såg den här boken, The Knitting Circle, trodde jag att det var en helt annan bok. Jag trodde att det var Livets aviga och räta, fast på engelska förstås, och den hade jag ju tänkt läsa.  Författaren till den boken kom jag inte ihåg  men när jag senare kollade upp den engelska titeln så var det Friday Night Knitting Club skriven av Kate Jacobs. Den här var skriven av Ann Hood. Storyn i de båda böckerna verkar dock vara ganska lika, en grupp kvinnor träffas i en garnaffär för att sticka och det visar sig att var och en har en speciell anledning varför de har anslutit sig till gruppen/klubben.

The Knitting Circle
Livet rasade samman för Mary när hennes  lilla  dotter Stella dog. För Mary kändes det som om hon själv slutade leva i det ögonblicket och sorgen tog överhand. Hon ser spår av Stella överallt i huset, i parken, i affärer, och hon kan inte ta sig för något utan att riskera att falla i gråt. Hon kan inte förstå hur hennes man Dylan kunde gå tillbaka till arbetet så snart, själv kan hon inte ens tänka på att börja arbeta igen. Hela hennes tillvaro går ut på att sörja Stella, sitt enda barn. Marys mamma ringer och försöker uppmuntra henne att ”börja leva igen” – Du borde lära dig sticka, det finns inget bättre för att skingra tankarna eftersom man måste koncentrera sig på teknik och mönster. Jag vet rätt person som skulle kunna lära dig, hon har en garnaffär där hon ordnar stick-träffar.

Mary låter sig övertalas och åker till Big Alices garnaffär. Där får hon lära sig att sticka en halsduk och träffa de andra deltagarna i cirkeln. Så småningom inser hon att hennes mamma hade rätt, att sticka skingrar tankarna och Mary kan för några timmar glömma tankarna på Stella. Efterhand som Mary lär känna de andra kvinnorna som träffas och stickar, får hon höra deras historia. Alla har de någon form av  sorg som de bär på eller kanske råkat ut för en traumatisk händelse som förändrat deras liv, och Mary förstår att hon inte är ensam. För Mary blir stick-träffarna ett viktigt inslag i tillvaron och hon börjar till och med fundera på att återvända till jobbet som journalist.

Visst är den aningen sentimental och lite förutsägbar men jag gillade boken. Jag ville lära känna de sympatiska människorna som träffas i Alices garnaffär, få ta del av deras liv och historia. Författarinnan skrev boken utifrån egna erfarenheter, hennes  femåriga dotter Grace dog plötsligt och hon fick rådet att börja sticka som en slags terapi för att ta sig ur sorgen.

Knit one, purl one, knit one, purl one….

3 thoughts on “The Knitting Circle – terapi med garn och stickor

  1. Jag har läst den andra boken, Livets aviga och räta, och de låter onekligen väldigt lika varandra. Där var det också en grupp sinsemellan ganska olika kvinnor med olika problem,som träffades en gång i veckan i en garnbutik för att sticka. Jag tyckte den var lättläst och trevlig, dessutom blev man sugen att skaffa en stickning!

  2. Ja inte så konstigt att jag tog fel på bok och jag har faktiskt funderat på att sticka en sjal 🙂

  3. Vill passa på att tipsa dig och dina kreativa besökare som vill lära sig tvåändsstickning om:

    Kurs i Tvåändsstickning

    Bogesundsslottsvandrarhem i Waxholm 22-23 maj

    Vi lär dig grunderna och att sticka olika slags mönster
    med hjälp av grundmaskorna.

    Kursen omfattar
    Uppläggning
    Räta, Aviga
    Läsa mönster
    Sticka fläta
    Krokvarv
    Krus
    Ökningar, Minskningar
    Djupmaska

    20 platser, först till kvarn gäller!

    För mer information besök
    http://www.stickkurs.se
    info@stickkurs.se

    Hjärtligt välkommen önskar
    Marie-Louise Ullman
    &
    Agneta Byers

Kommentera

