Modern träning?

Jag har under ett antal år styrketränat, dock har det blivit väldigt sporadiskt de senaste två åren. Nu är det ändring på det, sedan ett par månader har jag åter tagit upp träningen. Nytt gym, ny träningskompis och med ny entusiasm. Mitt förra gym var billigare men mer riktad till macho-killar med hår på bröstet. Det var övervägande killar som tränade där, tjejerna utgjorde kanske 10-15% och det syntes på träningsutrustningen. Det var mest skivstänger och  hantlar, några andra maskiner och ett par cyklar. Men det var trevliga killar som snällt tog bort 25 kilos vikterna när jag inte orkade lyfta av dem från benpressmaskinen. Det var mycket grymtande och stönande från alla som körde bänkpress och klädkoden var non existent vilket var befriande. Musiken var tyvärr inte heller alltid i min smak, Rammstein och liknande på hög volym.

Nya gymet har massor av maskiner förutom skivstänger och hantlar. Det finns även löpband, step-maskiner och vibbar. Alla åldrar är representerade och könsfördelningen verkar vara 50-50. För det mesta går jag och tränar efter jobbet och då är ofta en hel del unga tjejer som tränar men jag förstår inte riktigt varför några av dem betalar månadskort för att SMS:a. När de går på löpbandet gör de det i maklig takt så att de kan SMS:a under tiden, de gör några halvhjärtade drag i maskinerna med långa pauser emellan så att de hinner knappa frenetiskt på mobilen. Efter varje blippande i mobilen måste de visa kompisen det senaste meddelandet alltmedan de sitter och vilar (och tar upp plats) i någon maskin. De går alltid två och två till maskinerna och sitter och väntar på varandra men efter ungefär en halvtimme verkar träningen bli för mycket och de ger sig av akompanjerade av några ”Guud va trött jag är” och ”När ska vi träna nästa gång?” Träna?? Men det är kanske någon ny modern träningsmetod som jag inte förstår mig på.

Annat är det med oss ”gamlingar” (ha, ha). Snabb promenad på löpbandet så benen darrar och svetten lackar, några ordentliga set på maskinerna innan det är dags att skaka loss på vibben så att musklerna dallrar, för det är väl det som dallrar och inte hullet. Sen går man hem på skakiga ben och ställer sig i duschen och planerar för nästa gympass.

Söndagmorgnar är en ganska bra tid att träna på. Det brukar vara nästan folktomt i lokalen så då kan man passa på att ograciöst krångla sig in i de där maskinerna som man inte vågar sig på annars. Man kan testa alla olika hantlar och pröva sig fram medan man försöker apa efter instruktionsbilderna på väggen utan att något tatuerat muskelberg med slimmad t-shirt tittar på en, himlar med ögonen och småler mot sin lika vältränade kompis (men de är i minoritet ska jag väl säga).

2 thoughts on “Modern träning?

  1. ja jesus vad jag skrattade gott över det här inlägget. Igenkänning! Och jag är imponerad och inte lite avundsjuk över energin du har.

    Du är dock mer än välkommen på the Reality Gym of Valbo. Här får du allsidig träning: stegklättring, precisionsträning( skruvdragare och hamring) fixa överkroppen (hugga ved och bära brädor) konditionsträning (spring med liten eller stor hund)…etcetera.

    Allt är gratis.

  2. Aha, var det kanske du som var författare till insändaren i en av lokaltidningarna härom dagen. Den insändaren förgyllde lunchrasten med lite skratt och fniss från mig och en kollega.

Kommentera

