Till sängs med seriemördare

Ja det är vad jag har gjort de senaste dagarna, d.v.s legat till sängs och läst om seriemördare. Inte speciellt upplyftande men lite fascinerande får väl erkännas.

Jag har legat hemma med en ordentlig förkylning och ögoninflammation den här veckan. I vanliga fall brukar jag ha en liten hög olästa böcker hemma, men naturligtvis hade jag bara två den här gången. Den ena boken var just Femtio seriemördare av Charlotte Greig . Som titeln anger tar den upp 50 seriemördare världen runt. Varje seriemördare beskrivs på 2-4 sidor, och det  passade ganska bra eftersom jag inte orkade läsa så mycket i taget. Jag varvade läsningen med att lyssna på en annan bok + TV-tittande.

Flera av mördarna kände jag till, som Peter Sutcliffe –   The Yorkshire Ripper, Jeffrey Dahmer, Ted Bundy, Ian Brady & Myra Hindley, Fred & Rosemary West, Andrej Tjikatilo, Charles Sobhraj, Harold Shipman m.fl.,  men de flesta var för mig helt okända. Det här är en bok som bör läsas i små portioner och det är inget för den mörkrädde eftersom innehållet är så fruktansvärt. Just därför blir de korta kapitlen en alldeles lagom dos om man bara läser ett par i taget. Den här boken skulle jag ha behövt när jag hade några skolelever som skulle skriva lite om seriemördare eftersom den tar upp de mest kända fallen  på ett lättfattligt sätt.

Flera deckar-och thrillerförfattare har inspirerats av en del av desssa mördare t.ex. Thomas Harris och Tom Rob Smith.

I augusti 1977 befann jag mig i Leeds ett par dagar och det jag kommer ihåg från den vistelsen är polisens  affischer på ett par saknade  kvinnor och att vi hörde på radio att  Elvis hade hittats död. De saknade kvinnorna var troligen offer för The Yorkshire Ripper som härjade i trakten just då.

Kommentera

