Jaha, är det bokrea snart

Häromdagen damp det ner ett par tunna bokreakataloger i brevlådan. Jag kunde inte uppbåda det minsta intresse för dem och för första gången någonsin öppnade jag dem inte ens. De gick direkt till pappersinsamlingen. Nu vet jag att eftersom man både älskar att läsa och är bibliotekarie så borde bokrean vara rena julafton, men så är det inte längre för min del.

När jag var i tonåren gick jag noggrant igenom reakatalogen (då fanns det bara en från bokhandeln), prickade för det jag ville ha. Gick igenom den en gång till och strök de jag egentligen inte hade råd att köpa och till slut blev det ungefär 5-6 böcker kvar som möjliga. Väntade med spänning på dagen för rean och såg till att jag var där första dagen, gärna tidigt på morgonen. Alla böcker fick jag inte tag på så ibland blev det ett och annat impulsköp också, men jag gick alltid hem mycket nöjd. Det var då.

Nu köper jag inga böcker alls, har inte gjort på flera år och de senaste jag köpte var nån atlas, lexikon, ett par pocket som jag skulle ha på semestern och en bok om katter. Och varför köper jag inte? Men jösses, jag arbetar ju på bibliotek, jag har tillgång till alla böcker jag någonsin vill läsa. Jag har inget som helst behov av att äga böcker. Jag har inte ens en bokhylla med böcker i lägenheten. Den enda bokhylla jag har står i klädkammaren med lite pärmar, fotoalbum, kartonger, ett par lexikon och ordböcker + två stycken atlas, de tar upp sammanlagt ca 30 cm hyllutrymme. De andra böckerna jag äger ligger nerpackade i ett par kartonger i källarförrådet.

En läsplatta skulle kanske vara idealet för mig, fast jag vet inte. De kostar lite för mycket än och så har jag upptäckt det här med att lyssna på böcker. Utmärkt när man reser, bara att ladda ner på sin MP3-spelare, tar ingen plats alls, mindre plats än en läsplatta.

6 thoughts on “Jaha, är det bokrea snart

  1. Suck, vad gör en hopplös människa som undertecknad, som både vill äga böcker, läsplatta, mp3-spelare etc?;-)

  2. De tre bladen som kom från bokhandeln kan man inte ens kalla katalog. Annat var det förr när man kunde köpa praktverk på rean.
    Mitt hus är tapetserat av böcker. Har haft köpstopp länge, men det vill sig inte riktigt…
    Just nu grämer det mig att jag inte köpte Värld av is på Naturhistoriska riksmuséet. Den var billigare där än på AdLibris. Man ångrar alltid det man inte gör.
    I bokcirkeln använder vi egna pocketböcker som vi kan stryka under och anteckna i. Det är jättekul.

  3. Hej, jag håller med fullständigt, inga köpeböcker, ingen läsplatta men däremot en mp3-spelare!!! Så härligt att lyssna.
    Vänliga hälsningar
    Signe

  4. Rean brydde jag mig inte alls om tills jag hittade nätbutikens utbud av pocketböcker och snabbt klick-klick-klick hade jag också reashoppat. Men trängas på stan bland boktravar orkar jag inte riktigt med.

Kommentera

