Anita Shreves första roman

Eden Close är Anita Shreves första roman och den kom ut redan 1989. Jag trodde att titeln refererade till namnet på en gata men det är i stället namnet på ung kvinna som bokens huvudperson, Andrew, återser efter 17 år. Den svenska titeln är Nära Eden som man kan säga är en liten ordlek på orginaltiteln.

Andrews mor har just dött och han har återvänt hem för att begrava henne och för att ordna med försäljningen av barndomshemmet. Att vara tillbaka i huset väcker minnen till liv, minnen av den där fruktansvärda natten när närmaste grannen Jim blev skjuten till döds och hans dotter Eden förlorade synen. Andrew kan fortfarande höra det fasansfull skriket från Eden och skotten den där natten för 17 år sedan. Det sas att Jim och hans fru Edith kom hem och överraskade en man med gevär som våldfört sig på den endast 14-åriga dottern. I tumulten när mannen flydde  blev både Jim och Eden skjutna. Man hittade aldrig den skyldige. Andrew flyttade och började på college strax efter och kom bara hem på kortare visiter. Hans barndomskamrat Eden var också borta på rehabilitering flera år och Andrew har inte sett henne sedan den där natten.

Vistelsen som bara skulle vara ett par dagar drar ut på tiden. Andrew tycker sig se Eden i ett fönster i grannhuset men hennes mamma Edith påstår att hon inte kan ta emot besök, att hon inte vill träffa någon. Andrew låter sig inte avfärdas så lätt och han söker upp Eden. De träffas i smyg och så småningom börjar Eden berätta vad som egentligen hände den där natten, det visar sig vara en komplicerad historia.

Anita Shreve är en författare som jag tycker brukar lyckas väldigt bra med personskildringen i sina böcker, karaktärerna är oftast trovärdiga. Handlingen kan ibland tyckas enkel och det kanske inte händer en massa omvälvande saker utan det är i stället mer på det psykologiska planet. Det här var ännu en lättläst, bra historia som höll intresset vid liv ända till slutet. Inget för den litterära finsmakaren men bra underhållning för stunden.

2 thoughts on “Anita Shreves första roman

  1. Hej där,
    jag har tittat på hennes böcker hur många gånger som helst men aldrig kommit till skott men jag tror faktiskt att jag skulle gilla dom.
    Ha en skön helg.
    hälsningar
    Signe

    • Hej!
      Jag har läst ganska många av Shreves böcker men inte alls alla och det är bara en jag inte gillade, som jag inte läste ut (tyvärr kommer jag inte ihåg titeln på den just nu). Den första jag läste var ”Sällsamma utbrott av kärlek” och den tyckte jag var otroligt bra. Det var visserligen mer än 10 år sedan men jag tror att den fortfarande står sig. Det var den som fick mig intresserad av hennes böcker.

Kommentera

