Lyssna på ljudböcker

Det senaste halvåret har jag lyssnat en hel del på ljudböcker, väldigt bra när man åker buss till och från jobbet och när man tar en promenad. När man har lyssnat på några stycken inser man hur viktigt det är med en bra inläsare. Hittills har det slumpat sig så att det har enbart varit kvinnliga inläsare, kanske beroende på valet av böcker – kvinnliga författare och mer ”tjejjiga” böcker.

Det skall helst vara en mjuk röst i det lite lägre tonläget. Är inte så förtjust i att man förvränger rösten alltför mycket beroende på om det är en man eller kvinna som för ordet. Det har varit en del toppar och floppar när det gäller det, tyvärr övervägande floppar. Samma sak när det gäller dialekter och brytningar, absolut inget överdrivet. Det som jag tycker är nästan värst är när inläsaren höjer och sänker rösten för mycket, resultat blir att man får höja och sänka volymen hela tiden. En ganska neutral röst  med lagom betoning fungerar bäst för mig. 

Min största läsupplevelse när det gäller ljudböcker är The Ginger Tree av Oswald Wynd med den engelska skådespelerskan Hannah Gordon som inläsare. Det är nog 10 år sedan jag lyssnade på den som kassettbok och det var en njutning att lyssna på en så skicklig inläsare. Historien*, som till största delen utspelar sig i Japan, är en riktigt pärla och jag kan verkligen rekommendera den. Tyvärr är den väl nästan omöjlig att få tag i som ljudbok men den finns också som vanlig bok.

* Den unga skotskan Mary reser till Kina i början av 1900-talet för att gifta sig med en brittisk militär stationerad i Peking. Strax efter ankomsten träffar hon en Japansk aristokrat som hon förälskar sig i och skandalen är ett faktum. Hon tvingas lämna landet och reser till Japan där hon blir kvar i över 40 år.

5 thoughts on “Lyssna på ljudböcker

  1. Ja, The Ginger Tree har jag också lyssnat på för länge sedan. Spännande bok och en suverän inläsning!!

  2. Det skar i hjärtat när jag var tvungen att gallra kassettboken härom veckan, men fodralet var helt trasigt och kassetterna slitna så det var inte mycket annat att göra, tyvärr.

  3. Jag håller med helt om att det ska vara en rätt neutral röst med lagom betoning. Jag har bara lyssnat på svenska talböcker och har väldigt svårt när uppläsaren börja läsa dialoger som det vore en radioteater (t.ex. så är Katarina Ewerlöf är lite för teatralisk för mig – men det går).

  4. Brukar inte lyssna så mycket, men på min vill-ha-lista nu finns Patti Smiths underbara bok Just kids. Jag har läst den, men jag vill höra den också.

  5. På min semester i höstas tog jag ingen bok med mig för att läsa, jag hade bara några böcker på min MP3-spelare att lyssna till. Väldigt praktiskt och utrymmesbesparande när man bara reser med handbagage.

Kommentera

