Varifrån får ni boktips?

Jag undrar varifrån andra får boktips? Av de böcker jag läst de senaste åren skulle jag vilja säga att tipsen har kommit härifrån, i följande ordning:

  1. Svensk Bokhandels vår-och höstboksnummer
  2. Btj:s sambindningslistor (ni som arbeter på bibliotek vet vad jag menar och för er andra: det är listor med  böcker, recenserade av  lektörer, som Bibliotekstjänst erbjuder biblioteken att köpa ungefär var 14:e dag)
  3. Böcker som skyltas i biblioteket d.v.s. sådana som jag bara råkar få syn på
  4. Bloggar och arbetskamrater
  5. Tidskrifter/tidningar (oftast artiklar eller boktips i tidskrifter, ytterst sällan rena bokrecensioner)
  6. Familj och vänner
  7. Övrigt (kan inte komma på just nu vad det skulle kunna vara)
3 thoughts on “Varifrån får ni boktips?

  1. När jag läste ditt inlägg tänkte jag efter en stund och kom fram till att jag nog får mina boktips från dagstidningar, radio/TV, bloggar, tidskrifter, mycket läsande kollega samt boksynt dotter. Och naturligtvis SvB:s vår- sommar- och höstboknummer

    • Jag tror att det är ganska vanligt att få tips från radio/TV, i alla fall om man skall döma efter frågorna man får på biblioteket. Vanligt är också att riva ur recensioner ur tidningar och ta med sig, problemet är bara att väldigt många andra också har läst samma recension så det blir snabbt kö på dessa böcker.

  2. Intressant tanke, sjalv tror jag att jag tar in mycket fran dagstidningar och favoritbloggar. Och attraktiv skyltning ia bibliotek och bokhandlar! 😉

    Den har fragan maste jag stalla pa min blogg ocksa!

Kommentera

