Lysande Sarah Waters

Ibland känns det som att ta farväl av en god vän när man läst ut en bok. The Little Stranger av Sarah Waters känns så, det är lite tomt nu när den är utläst eftersom det har varit en riktig läsupplevelse. Jag ville inte att den skulle ta slut men å andra sidan kunde jag knappt vänta på att få reda på hur den skulle sluta.

Vid en första mycket hastig titt på innehållet kan man förledas tro att det bara handlar om lite övernaturliga händelser på en engelsk herrgård strax efter andra världskrigets slut, men det är mycket mer än så. Visst, handlingen utspelas på en gammal herrgård, och  visst förekommer det en hel del underliga, kanske övernaturliga händelser…

Bokens berättare är Doktor Faraday. Han är en ungkarl i 40-års åldern, född och uppvuxen i trakten där handlingen utspelas . En kväll blir han kallad till herrgården  Hundreds Hall, familjen Ayres hem sedan många år, för att se till Betty, familjens unga tjänsteflicka som blivit akut sjuk. Herrgården väcker gamla minnen till liv hos Faraday. Sist han besökte herrgården var som 10-åring tillsammans med sin mor som tidigare arbetat för familjen. För den lille pojken blev besöket en upplevelse, han fick en glimt av ett storslaget hus med vacker inredning. Paret Ayres hade en liten dotter, Susan, som tragisk nog dog som liten och  strax efter drog sig familjen tillbaka från det offentliga livet . De fick senare en son och dotter, Roderick och Caroline, båda nu drygt 25 år.

När nu Faraday besöker  Hundreds Hall är huset i ett helt annat skick, det är nergånget och i stort behov av renovering. Familjen Ayres har, som många andra, drabbats hårt ekonomisk av kriget och har nu egentligen inte råd med sitt stora hus och ägor. Tjänstefolket består i stort sett bara av Betty.  Caroline och den av kriget skadade Roderick är de som nu sköter de flesta av sysslorna. Faraday blir efter sitt första besök en regelbunden besökare på Hundreds Hall, både som vän och husläkare. Betty har alltid sagt att det är något konstig med huset och nu börjar det ske  en rad märkliga och oförklarliga händelser och familjen vet inte vad de ska tro.

Jag tycker att Sarah Waters är en mästare på miljöskildring och detaljer, man kan riktigt se det gamla husets begynnande förfall: tapeter som lossnat, färg som flagnat, takpannor som saknas. Boken är lättläst och mycket svår att lägga ifrån sig. Den är också en av de nominerade till  Orange Prize for Fiction 2010 och var också nominerad till The Man Booker Prize 2009, som dock vanns av Wolf Hall av Hilary Mantel.

8 thoughts on “Lysande Sarah Waters

  1. Den är jag så sugen på. Köar på den svenska varianten. Härligt att höra att den verkar vara så bra som jag tror. Vågade inte läsa ditt inlägg så noga. Vill inte veta så mycket om boken när jag börjar läsa.

  2. Den ÄR bra, du kommer inte att bli besviken, en riktigt bra berättelse med lite ”gammaldags” stuk .
    Jag försöker att vara noga med att inte avslöja för mycket om böckerna jag läst i mina inlägg men ibland är det svårt att skriva kort, och jag skulle aldrig avslöja slutet. Jag vill inte heller veta alltför mycket om en bok innan jag sätter igång, det förtar ju lite av nöjet annars.

  3. Åh ja den var så ruskigt bra, och det kändes lite tomt när den tog slut…. som du säger, ibland vill man bara forsätta leva kvar inne i boken samtidigt som man måste få veta hur det slutar!

    Har du läst något annat av Waters? Det har inte jag, (än!) men den här gav verkligen mersmak.

  4. Läs ”Ficktjuven”, den är otroligt bra. Har också läst ”Livstråden” som även den är mycket läsvärd. Hon har skrivit ett par till som jag tyvärr ännu inte läst.

  5. Ping: Boktoka | The Little Stranger av Sarah Waters

  6. Har just beställt den, nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den när jag har läst ditt inlägg:-) Har bara läst ”Ficktjuven” dessförinnan, men den är ju som sagt otroligt bra!

  7. Alla som inte har läst eller vill veta hur det slutade kan sluta läsa nu…………fortsätt inte då………….

    Men vad hände? Har läst slutet nu och känner mig lite snopen? Hade väntat mig nåt cresendo. Eller är det bokens tjusning att man får göra sin egen tolkning. Jag väntade mig hela tiden att det skulle avslöjas attt doktorn hade nåt finger med i spelet. Var det det lilla flickspöket? Huset självt? Eller hur tolkade du.

Kommentera

