Besvärlig läsning

Det går lite trögt med läsandet just nu. På kvällarna är jag så trött att efter bara ett par sidors läsande i sängen så brukar det sluta med att jag vaknar till av ett slag mot näsan och pannan. Det är boken som landar med en smäll rakt i ansiktet eftersom jag inte lyckats hålla mig vaken tillräckligt länge för att först  lägga den åt sidan. Som tur är brukar jag inte läsa så många tunga tegelstensromaner, då hade jag väl haft en knäckt näsa vid det här laget eftersom jag föredrar ryggläge med en extra kudde under huvudet när jag läser i sängen.

Jag borde väl ta mig i kragen och läsa lite mer under dagtid när jag är ledig. Som nu när jag har tre lediga dagar i rad framför mig  (jodå, jag har jobbat idag på Kristi himmelfärdsdagen, det finns två bibliotek i landet som har öppet ALLA årets dagar och jag jobbar på det ena). Jag har tyvärr ingen riktigt skön läsfåtölj att sträcka ut mig i. Soffan är i och för sig bekväm men om jag vill ha ett riktigt bra stöd för huvudet så får jag halvligga med extra kuddar uppallade under huvudet. Naturligtvis så ramlar någon av kuddarna ner på golvet när man ändrar ställning.  Jag har inte hittat någon riktigt bra fåtölj med kriterierna: Snygg, bekväm, inte för tung, passar med övriga möblemanget och naturligtvis inte för dyr. Men jag fortsätteratt leta.

Så vad gjorde jag när jag kom hem från jobbet strax efter kl 14? Ja inte satte jag mig ner och läste. Nej det blev lunch, tittade lite på TV och så iväg till ett styrketräningspass. Sedan hem till en dusch, middag och så mer TV (Sveriges fulaste hem med Simon & Tomas) och sedan några steg till matbordet och laptopen.  Och jag sitter fortfarande kvar, oförmögen att slita mig från tangentbordet och en massa onödigt klickande och läsande.

One thought on “Besvärlig läsning

  1. Ja, det där känner jag igen! Själv fortsatte jag med Lyxfällan efter Simon och Thomas. Sedan upptäcker man att man ligger där och blundar med en uppslagen bok…

Kommentera

