Att grilla eller inte

I helgen har det grillats på flera ställen i området där jag bor. Ett område med bara hyreshus, inga villor eller radhus med stora tomter. Nej, balkonger eller altaner (med eller utan en minimal gräsplätt på någon m²) och mest  tvåvåningshus indelade i små gårdar.

Jag har aldrig riktigt  förstått tjusningen med att grilla. Vi hade en grill en gång för flera år sedan. Vi skaffade den för att ”alla andra” grillade och det skulle vara så fantastiskt. Tyvärr lyckades vi aldrig bli kloka på vad det var som var så fantastiskt. Vi testade ett par gånger på balkongen som hade söderläge, d.v.s. solen gassade hela dagen men försvann sent på eftermiddagen. Vi satte igång grillen (en vanlig billig kolgrill)  i god tid. Det som skulle grillas var väl förberett och tillbehören och tilltuggen på plats. OK, på med köttet, korven och hamburgarna och så väntade vi, och väntade, och väntade. Det tog en evighet innan det blev färdigt att äta och då hade barnen tröttnat och gått in för att titta på TV. Solen hade försvunnit bakom grannhuset och det började bli kyligt. Till slut satt vi där och åt  ihopträngda runt det lilla balkongbordet, småhuttrande medan vi slogs med myggen. Nej, det hade varit mycket snabbare att fixa maten på spisen inne i köket.

Ett tag bodde vi granne med en familj som envisades med att grilla varje helg hela sommaren. Det var bara att stänga igen fönster och balkongdörr för att slippa känna lukten av grillos i hela lägenheten.  Inte så kul en varm sommarkväll när det hade varit skönt att kunna ha öppet för att få lite svalka. De var inte heller den sorts  grannar som man kunde be att ha lite hänsyn och kanske inte grilla varje helg.

Två av dem som grillat i helgen har jag kunnat  studera lite närmare.
Midnattsgrillaren – börjar alltid grilla sent på kvällarna, helst omkring midnatt. Använder tydligen grillen som värmekälla också eftersom det alltid slår ut nästan meterhöga lågor.
Mästergrillaren – grillar alltid iförd tanktop eller brottarlinne. Lägger med yviga gester köttskivorna på grillen och sedan står han där och viftar med grillgaffeln ivrigt pratande med sina måltidsgäster. Resultat avnjuts aldrig på balkongen utan alla försvinner in i lägenheten med sina tallrikar.  

Nej, jag avstår nog från att grilla den här sommaren också.

5 thoughts on “Att grilla eller inte

  1. Den där midnattsgrillaren skulle jag hålla ett höga på – meterhöga lågor låter inget vidare! Själv gillar jag skarpt att grilla, men som numera boende i lägenhet blir det inte mycket av den varan. Men nu har jag skaffat en elgrill, något mer hänsynsfullt mot grannarna, tänkte jag, och inte lika brandfarligt!

  2. Ja, det är tur att det är betonggolv på balkongen ovanför för det ser lite farligt ut när de sätter igång med sin ”lägereld”. Elgrill verkar inte vara så inne här i området, tyvärr.

  3. Balkonggrillingen hos dig låter lite farlig. I min förening är det varje år det stora samtalsämnet på årsmötet – att grílla eller inte grilla – det är frågan. Vi har grillförbud på balkongerna.
    Men nu är jag på landet – och grillar, enda gången jag äter fläskkött är när jag får lägga det på grillen! Glad sommar!

  4. En varm sommarkväll ligger grillröken tung här i området. Har man då glömt att stänga fönster och dörrar kan lukten av grillat ”avnjutas” betydligt längre.

  5. Jag delar helt din inställning till grillande. Förr i tiden kunde man under sköna sommarkvällar sitta ute och njuta av naturens dofter och ljud- numera stinker under samma tid hela nejden av tändvätska. Det där med att grilla på balkong tycker jag låter mycket farligt.

Kommentera

