Rabarberkaka – superenkel och supergod

Jag fick rabarber av min snälla arbetskamrat (och tillika bloggare) . Jag gör inte kräm eller saft av rabarbern men däremot blir det paj och kaka. Igår bakade jag den här,  en mycket god kaka som är superenkel att göra. Receptet fick jag för många år sedan av mina barndomskamraters mamma, så det är väl beprövat. Jag använder alltid en 1½ liters form med hål i mitten så gräddar den lite bättre.

Rabarberkaka

200 g rabarber
2 msk potatismjöl (går även bra med vetemjöl)
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
150 g smält  margarin
1 tsk bakpulver

Glasyr:
2 dl florsocker
ca 1½ msk vatten

Skär rabarbern i små bitaroch strö över potatismjölet.
Vispa ägg och socker pösigt, rör i de övriga ingredienserna.
Rör ner rabarbern i smeten.
Grädda i ca 50-55 minuter i 175° i nedre delen av ugnen.
Häll på eventuell glasyr, gärna när kakan fortfarande är lite varm.

3 thoughts on “Rabarberkaka – superenkel och supergod

  1. Ja rabarber när det är som bäst, en av mina absoluta favoritkakor som får en lite syrlig smak av rabarbern.

  2. Mmm…den låter jättegod. Jag provade dock att ha ananas i min, det tog bort det rabarbersyrliga en aning så då kan man minska på sockret. En annan trevlig kombination är att använda lite pepparmynta med rabarberna. Nästa gång ska jag prova rosvatten också.

    Himla gott med rabarber:)

Kommentera

