Historiska romaner – oh yes!

 Ibland har jag lite svårt att förstå människor som säger att de inte gillar att läsa historiska romaner för att de är så tråkiga. Det är ju precis tvärt om! Jag älskar verkligen den sortens romaner och särskilt om det bygger på historiska fakta. Man kan verkligen lära sig mycket om historiska skeenden,  händelser och personer man inte haft en aning om tidigare. Under tiden jag läser (eller när jag läst klart) brukar jag ofta söka mer information om ämnet, platsen eller personer och då är ju internet en guldgruva (men man skall naturligtvis inte glömma den tryckta boken).

Och vad räknas till historiska romaner, vilken tidsperiod är det frågan om? Kan alla böcker som utspelas i dåtid, men inte är ren fakta, räknas till historiska romaner? Skillnaden mellan klassiker och historiska romaner? Det är naturligtvis subjektivt och nästan omöjligt att svara på, men för mig betyder det en skildring som på ett trovärdigt sätt skildrar en förfluten tid. Och med förfluten tid menar jag första världskriget eller tidigare, även om första världskriget verkligen känns som gränsfall. Rena kärleksromaner som ”råkar” utspela sig i förfluten tid skulle jag beteckna som kärleksromaner i historisk miljö för att poängtera att kärleksinslaget är det mest dominerande. Och klassiker, historisk roman eller inte? En klassiker för mig är en roman  som skrevs vid tiden för när handlingen utspelar sig (hmm, låter aningen förvirrat och stämmer inte alltid) och som står sig kvalitetsmässigt i många många år. Men som sagt, detta är min högst personliga tolkning.

Den senast utlästa historiska romanen – Savage Lands av Clare Clark – utspelas  i Louisiana, Amerika i början av 1700-talet. (Savage hänsyftar här på  de olika indianstammarna i området).  23  unga franska kvinnor, ”the casket girls”, anlände 1704 till Modine, Louisiana för att gifta sig med lämpliga män i det nya landet. En av kvinnorna är Elisabeth och till skillnad mot de andra kvinnorna blir hon djupt förälskad i sin blivande make Jean-Claude, en arrogant och ambitiös soldat. Äktenskapet blir lyckligt, mest beroende på Elisabeths hängivna kärlek till sin man och hennes vilja att alltid göra honom till lags. Hon känner ingen större gemenskap med de andra kvinnorna som tycker att hon är högdragen och svår att komma in på livet. Det dagliga livet skiljer sig mycket mot vad kvinnorna var vana vid i Frankrike. Det  är hårt och slitsamt, mat och övriga varor är svåra att få tag i, bostäderna primitiva, värmen tryckande och många av nybyggarna dukar under av sjukdomar. Elisabeth råkar ut för flera missfall och hennes hälsa vacklar, något som hon försöker dölja för sin man.

I romanen får vi också träffa Auguste, en ung man som vid 12 års ålder lämnas kvar av fransmännen i en indianby för att lära sig deras språk och seder men även att spionera. Fransmännen vill veta om de rivaliserande engelsmännen också utövar handel med indianerna. Auguste blir god vän med Jean-Claude som besöker indianbyn och han lämnar efter några år byn tillsammans med honom. Jean-Claudes alla handels- och bytesresor är riskabla och han skaffar sig fienden på vägen. En dag kommer han hem med en ung indiankvinna som han köpt, bytt till sig eller helt enkelt stuligt. Kvinnan skall ta över alla tyngre sysslor i hemmet men Elisabeth misstänker att det är mer än så och vaktar svartsjukt över henne.

Jag hade väldigt svårt att släppa den här boken. Den fångade mitt intresse redan från första sidan och sedan var jag fast. Det har blivit ett antal lästimmar i vilstolen på balkongen, och det har varit ett rent nöje, synd bara att boken tog slut efter lite drygt 400 sidor.

5 thoughts on “Historiska romaner – oh yes!

  1. God morgon kära kollega,

    Du har väl inte missat att jag kommer att dra igång en ABC-utmaning (som nätet tyvärr svämmar över av) med temat historiska romaner. Hoppas självklart att du vill delta … 🙂

    Väl mött på söndag!

    • Jag läste om utmaningen på din blogg. Brukar inte delta i Blogg-utmaningar men nu blev jag faktiskt intresserad. Skall hålla koll och se om jag hänger på.

  2. Apropå historiska romaner, känner du till en som heter Louisiana och omfattar sex band?

Kommentera

