Historiska romaner – A

Jag brukar inte delta i någon av alla dessa bloggutmaningar som poppar upp hela tiden men nu gör jag ett undantag.  Bibliotekarien läser har startat en utmaning om historiska romaner och eftersom det är lite av favorit hos mig så tänkte jag att OK jag ger det en chans. Inga garantier dock att jag kommer att fullfölja men vi får väl se. Många av titlarna jag tar upp kommer att vara på engelska eftersom jag läser mycket på engelska.

Utmaningen börjar med bokstaven A

1. Berätta således först om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven A.

Alice in exile av Piers Paul Read – Om den unga Alice som tar plats som guvernant hos en rysk familj. Tiden sträcker sig från 1913 och fram till 1920 och innehåller både kärlek men också  krigets fasor och  bolsjevikernas framfart.

2. Nämn därefter en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven A

 Kejsarinnan Orkidé av Anchee Min – En berättelse som bygger på historiska fakta om Kinas sista kejsarinna. Hon kom från en fattig bondfamilj och blir som 17-åring utsedd till en av kejsarens många hustrur och får flytta in i Den förbjudna staden i Peking.

3. Lista slutligen minst två, gärna en av varje, av historiska romaner med handling från Antiken (tid) och/eller från Amerika (plats)

Kan inte komma på en enda från Antiken just nu så det får bli två gamla godingar från Amerika, som jag läste för länge, länge sedan:
Guldlandet av Gwen Bristow -Historisk  kärleks- och äventyrsroman från Kalifornien under guldsökarnas första år.
Kommer aldrig mitt skepp av Helmer Linderholm – En svensk  i 1600-talets London hamnar av misstag på ett slavskepp destinerat till Amerika. Där blir han slav på en plantage.

2 thoughts on “Historiska romaner – A

    • Vad bra, jag tänkte faktiskt tipsa dig om utmaningen, men nu har du ju redan upptäckt den. Glöm bara inte att lämna en kommentar på hennes blogg

Kommentera

