Ett historiskt B

Den historiska bloggutmaningen fortsätter med bokstaven B – och den här bokstaven var inte alls lätt. Jag tänkte och tänkte och kom först inte på en enda bok, vare sig titel eller författare som börjar på B eller med B som tema. Började faktiskt undra om jag överhuvudtaget läst några historiska romaner alls, det kändes så. Men efter att ha vandrat runt bland hyllorna i biblioteket och konsulterat bibliotekskatalogen i morse så hittade jag några passande böcker som jag totalt glömt bort. Alla har ett antal år på nacken.

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven B?

Botany Bay av Charles Nordhoff & James Norman Hall. En av mina favoritböcker (och ett av favoritämnen när det gäller historiska romaner) – handlar om Australiens första kolonisation och deporteringen av tusentalet straffångar till Botany Bay.

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven B?

Pat Barr – har skrivit bland andra Koromandel som utspelas i Indien under 1830-talet, och Alice : mellan två världar om en engelsk missionärsdotter i 1800-talets Kina. Den fortsättes av Oslipad Jade.

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. bronsåldern, Babylonien, ”brott & straff”, biblisk tid och/eller bibliska länder? Det går givetvis också bra att skriva om ett annat tema på veckans bokstav.

Ja det får bli två med bibliskt tema. Quo vadis? av Henryk Sienkiewicz och Ben Hur av Lewis Wallace.
Nu får jag väl skamset erkänna att jag inte kommer ihåg någon av dessa två böcker förutom att jag läst dem och att jag tyckte att de var bra och jag har för mig att jag särskilt gillade Quo vadis? Nu kanske jag blir förlåten mitt dåliga minne eftersom jag måste ha läst dem under en period när jag var ca 15-20 år.  Jag jobbade då extra som bokuppsättare och i lånedisken på biblioteket och lånade och tog väl hem nästan mer böcker än jag satte upp på hyllorna.

2 thoughts on “Ett historiskt B

  1. Böcker om Australiens kolonisering lockar av någon märklig anledning alltid mig. Botony Bay kommer därför så småningom hamna i min bokhög. Vad gäller dina bibliska val så har jag bara sett dem på film. Ben Hur är ett cineastiskt mästerverk. Har helt ärligt svårt att föreställa mig dem i bokform.

    Och sen, om Rose Tremain som du pratade om i föregående inlägg, vad trist att senaste boken du läste var så dålig, Guld är ju däremot en riktig riktig pärla som förtjänar en omläsning.

    🙂

  2. Det är något speciellt med koloniseringen av Australien som du säger och lägger man till en hoper straffångar…ja bättre kan det knappast bli.

    Rose Tremains bok var inte dålig men jämför man med de andra två jag läst så nådde den inte alls upp till mina (höga)förväntningar.

Kommentera

