Ett historiskt C

Jag fortsätter tappert den historiska  bloggutmaningen.

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven C?
Charlotte av Victoria Glendinning – en lite anonym men mycket bra historiska roman. Charlotte flyr det instängda föräldrahemmet in i äktenskapet med elektrikern Peter. När Peter får uppdraget att dra in elektriskt ljus på ett gods på landsbygden möter Charlotte en helt ny värld. Ägaren, den unge Lord Godwin uppvaktar henne men det hela får ett tragiskt slut. En annorlunda kvinnoskildring från England som på ett intressant och trovärdigt sätt berättar om införandet av ny teknik och livet i det viktorianska samhället.

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven C?
Eftersom Tracy Chevalier redan nämnts får jag ta en nästan bortglömd författare istället. Archibald Joseph Cronin (A.J. Cronin) som bland annat skrev Hattmakarens borg om en egoistisk och maktlysten hattmakare som styr sin familj med järnhand. Tiden och miljön: ett gruvsamhälle i Skottland på 1800-talet,.

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på temat forntida civilisationer. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.
Här får jag ge upp. Det är några århundraden för tidigt. De enda jag kan komma på har jag redan nämt på förra bokstaven och Solens dotter började jag läsa men orkade tyvärr aldrig igenom.

3 thoughts on “Ett historiskt C

  1. Tack för de historiska c-tipsen. Känner inte till nån av de du nämner så jag gjorde en del efterforskningar på dem för att veta mer. Har du inte funderat på varför Electricity heter Charlotte i den svenska översättningen? Det gör jag. Cronins bok har ju stolta 80 år på nacken så den ska bli riktigt trevlig att lära känna.

    Alles gütt

  2. Ja ”Charlotte” är ju lite mesigt men att bara översätta ”Electricity” rakt av till Elektricitet blir i det här sammanhanget inte heller riktigt rätt eftersom ordet också kan anspela på ”gnistan” i attraktionen mellan t.ex. Charlotte och Lorden. Gnistor hade kanske varit en bättre titel :-). En mycket bra bok i alla fall.

  3. Ha ha ha, jag undrar just nu hur mycket utlån det skulle bli på en fiktionbok som heter Elektricitet och sen undrar jag också lite försiktigt över hur många naturvetare skulle överväga att kika i den…

    heidi-som-leker-med-tanken:)

Kommentera

