Ett historiskt D

Nu har turen kommit till Bokstaven D i bloggutmaningen. Jag listar bara böcker som jag läst men en del var det många år sedan jag läste, de  har jag lite svårt att komma ihåg vad gäller handling etc. så där har jag tagit hjälp av TPB:s katalog som är en riktig guldgruva.

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven D?

Ännu en nästan bortglömd bok – Djävulsvattnet av Anya Seton,  1700-talets England. Om ett par katolska bröders, James och Charles Radcliffe, öde i kampen att återuppsätta James Stuart på tronen. Miljöer: London med hovliv och politiska intriger, högländerna i Northumberland med bäcken Djävulsvattnet nära släkten R:s högborg samt Virginia, den äldsta engelska kolonin i Amerika

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven D?

Deborah Moggach – skriver vanligen inte historiska romaner men fick en fullträff med Tulpanfeber. 1600-talets Holland, tulpanlökar, kärlek  och konst – det är ingredienserna i romanen.

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. Danmark, historiska deckare, damer eller dramatik. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Jag tror jag tar drottningar som tema –  Den farliga vänskapen av Stanley Loomis som handlar om Marie Antoinette och hennes vänskap med den svenska greven Axel von Fersen och deras misslyckade flykt under franska revolutionen.
En av mina gamla favoriter – Desiré av Annemarie Selinko. Om Desirée Clary som var förlovad med Napoleon men blev Sveriges drottning, gemål till Karl XIV Johan. En härligt tjock roman.

One thought on “Ett historiskt D

  1. tulpanfeber är en riktig liten pärla och jag minns också att jag gillade Den farliga vänskapen. Ett tag hade jag en ordentlig crush på den rokoko och franska revolutionen. Det är kul med de ”bortglömda” titlarna.

Kommentera

