Ett historiskt E

Oj, den här bokstaven i bloggutmaningen var ursvår. Tänkte först att det skall väl inte vara några problem men ack vad jag bedrog mig. Gav nästan upp eftersom det verkade som om jag hoppat över både författare och titlar på E i min läsning. Räddningen blev mitt eget lilla tema, nästan bortglömda böcker, då lyckades jag skaka fram några titlar (även om jag känner att jag fuskade lite med fråga 1).

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven E?
Jag tar Ett himmelens under av Alice Lyttkens. En författarinna som skrev massor av historiska romaner och en av dem som fick mig intresserad av genren. Ett himmelens under ingår i en romanserie som inleds med Fader: okänd. Serien handlar om pigan Stina Pihlgren i 1700-talets Stockholm och på ett gods i Sörmland. Stina går från fattig piga till grevinna. Även om storyn ibland känns lite väl romantisk och något osannolik så skildras miljön och tiden mycket bra.

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven E?
Evelyn Anthony, mest  känd för sina spänningsromaner men skrev även den här historiska romanen,   – Kejserlig höghet. Roman om kejsarinnan Katarina den stora av Ryssland, känd för sina många älskare.

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. egypten, England, emigration eller elvahundratalet.
När jag var i 20-års åldern läste ”alla” en romanserie av R.F. Delderfield som började med Gud är engelsman följt av  ”- ty riket är Ditt” och slutligen ”- giv oss idag-”.  Man får följa familjen Swann i tre generationer i England  från 1860 och fram till 1914 och mycket av tidens politiska och historiska utveckling speglas i familjens liv. En historisk släktkrönika med kvalité.
Fortsätter på temat England och en författare som nämnts tidigare, nämligen Philippa Gregory men nu med romanen Förbjudet som är en riktig höjdare –  Bristol, England 1787. Hamnen är full av fartyg och doften av hav, kaffe och smutsiga människor förs in mot de smala husen på kajen. En av stadens många redare, Josiah Cole, har just gift sig med Frances som kommer från en familj med fina anor. Som så många andra redare i England ägnar sig Josiah åt slavhandel och nu har han tagit hem ett antal slavar till sin egen källare. Det blir Frances uppgift att lära upp dem så att de sedan kan säljas. Mötet med slavarna blir en helt ny upplevelse för Frances, och särskilt vänskapen med en av dem, Mehuru, kommer att förändra hennes liv. Det är först och främst en historisk roman men också en skildring av omöjlig kärlek.

2 thoughts on “Ett historiskt E

  1. Underbara val (men det säger jag ju bara eftersom jag läst alla författarna…)

    Däremot tyckte jag att Gregorys slut var en liten aning abrupt.

    • Av någon anledning kommer jag aldrig ihåg slutet på en bok efter ett tag, vilket kan vara en fördel, så du har säkert rätt när det gäller Gregory.

Kommentera

