Ett historiskt F

Har varken haft tillgång till min egen dator eller mina listor på lästa böcker på över en vecka (och dessutom ytterst sporadisk internetuppkoppling)  så jag är lite sen med F . Tyvärr blir det lite provisorskt efterom mina boktips får bli ur minnet den här gången och tyvärr kan jag inte komma ihåg allt jag läst.

1. En historisk roman vars titel  börjar på F.

En av mina absoluta favoriter de senaste åren, Ficktjuven av Sarah Waters. Om den unga Susan, uppvuxen i fosterhem där man bl.a.  försörjer sig på att sälja stöldgods. En vän i familjen, ”Gentleman”, övertalar Susan att ta jobb som kammarjungfru hos en rik arvtagerska som han planerar att gifta sig med. Arbetet som kammarjungfru är totalt olikt den värld som Susan är van vid och det blir inte alls som hon förväntat sig. Det är mycket i den här boken som inte är vad man först förleds att tro, romanen är full av överraskningar och en bok som åtminstone jag sträckläste.

2. En författare vars för- eller efternamn börjar på F.

John Fowles som skrev bl.a. Den franske löjtnantens kvinna – en mycket tragisk historia från 1800-talets England som handlar om Sarah, en ung kvinna som förgäves väntar på att hennes franske löjtnant skall återvända. Hon ses varje dag vid en pir vid havet och det är där som Charles får syn på henne. Någonting hos Sarah väcker starka känslor hos Charles och han börjar ifrågasätta sina känslor för sin fästmö, en ung arvtagerska. Boken har filmats

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. forntiden, fjortonhundratalet, femtonhudratalet, Finland, Frankrike eller böcker som blivit film.

Jag fortsätter på film-temat.
Pianot av Jane Campion och  Kate Pullinger – den stumma Ada, ensamstående och mor till en dotter, kommer med båt från England till Nya Zeeland för att gifta sig med en man som hon aldrig träffat. Med sig har hon sitt piano som hennes nye man vägrar ta med sig utan han beordrar att det skall lämnas kvar på stranden. Ada är förtvivlad men lyckas övertala en granne att hämta det. En passionerad triangelhistoria med tragiska följder. (Får erkänna att jag inte vet vilken som kom först, boken eller filmen, men antagligen filmen   )

Borta med vinden
av Margaret Mitchell – en bok och film som knappast behöver någon närmare presentation.

Kommentera

