Ett historiskt G

Äntligen en mycket enkel bokstav i bloggutmaningen och eftersom det är en regnig förmiddag i Bristol, där jag just nu befinner mig, så passar det utmärkt att svänga ihop ett inlägg.

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven G

Jag börjar med en roman av Rose Tremain, Guld. Den utspelas under guldrushen i Nya Zeeland vid 1800-talets mitt och handlar om Joseph som emigrerat från Norfolk i England med sin mor och nyblivna fru Harriet. Livet som nybyggare är hårt och när Joseph drabbas av guldfeber och ger sig iväg för att söka lyckan är det Harriet som får ta hela ansvaret. Mycket bra bok och särskilt porträttet av Harriet, en mycket stark och självständig kvinna.

 

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven G

Kate Grenville, en av Australiens mest kända författare. Hon har skrivit åtta romaner och jag har läst två av dem, The Secret River och The Lieutenant, båda  ingår i en planerad trilogi. The Secret River handlar om William Thornhill som efter att ha stulit timmer vid Themsen i London blir deporterad till New South Wales 1809. Boken har vunnit flera litterära priser och bl.a. varit nominerad för The Man Booker Prize.

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. Grekland, guldrushen, Gustaf Vasa eller Göteborg. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Valet av tema var enkelt – jag fortsätter med guldrushen. Först Isfästningen av James A. Michener. Här är det guldrushen i Klondyke, Alaska som avses men man får även en inblick i Alaskas historia från urtid till guldrushen.
Den stora guldrushen av Robert Lewis Taylor (här får jag ta hjälp av TPB:s katalog eftersom det var så länge sedan jag läste den och kommer tyvärr inte ihåg mycket av handlingen) ”Doktor McPheeters och hans 14-årige son Jamie lockas av guldets dragningskraft och ger sig iväg på en resa genom mellanvästern mot det ännu okända Kalifornien. Det blir en resa fylld av äventyr med revolverdueller, sandstormar, livfulla slagsmål och indianer.”

Kommentera

