Ett historiskt H

Bloggutmaningen fortsätter.

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven H.
Här gör jag det väldigt lätt för mig och tar Hästarnas dal av Jean M. Auel. Inte för att jag gillade boken, för det gjorde jag inte, utan för att jag inte lyckas komma på någon annan titel. Jag tyckte mycket om Grottbjörnens folk och trodde att fortsättningen  Hästarnas dal skulle vara lika bra, men efter halva boken gav jag upp eftersom den var så seg. Jag kommer ihåg att jag undrade om det verkligen var samma författare till båda böckerna eftersom de var så olika till karaktären. Hästarnas dal  kändes mer som något utdraget halverotiskt sömnpiller istället för en bra historisk berättelse, som jag förväntat mig.  Jag behöver väl knappast nämna att jag inte läste fler böcker i serien.

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven H
Alex Haley som bl. a. skrev den utmärkta Rötter – om den unge afrikanen Kunta Kinte som tillfångatas och hamnar på ett slavskepp och kommer till USA som slav .

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. häxor, havet, hustrur eller ”för hundra år sedan”. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.
Häxor får bli temat. Nu får jag väl skämmas lite och erkänna att som tonåring läste jag en hel radda med Bernhard Nordhs böcker och och tyckte då att de var jättebra. En av dem var Ogärningsmän, som utspelas under häxprocessernas tid. Ännu en roman i raden av ”bortglömda böcker”.
Nästa bok är Tracy Chevaliers Den blå färgen som visserligen utspelas både i nutid och i 1500-talets Frankrike men behållningen av den boken är definitivt den historiska delen. Den unga Isabelle blir anklagad för häxeri och måste fly med sin familj från byn där hon har växt upp. Det moderna inslaget utspelas i samma trakt men med en amerikanska som börjar forska i sin franska rötter.

4 thoughts on “Ett historiskt H

  1. Du missar inte mycket då du valde att inte fortsätta med Auels oerhört långrandiga romaner om überkvinnan Ayla. Tror du att den sista någonsin kommer att släppas. apropå Rötter, jag rekommenderar Queen av samma författare, då skildras Haleys sin släkt på moderns sida.

  2. Jag gav också upp Auel efter Hästarnas dal. Jag läste ut hela, men sen började jag på Mammutjägarna och den var lika tråkig. Blev inte många kapitel lästa i den!

    Vem är Bernhard Nordh?

    • Bernhard Nordh (1900-1972) var en av Sveriges mest lästa författare från 30-talet och framåt. Han skrev vildmarks- och bygdeskildringar ofta med handlingen i den norrländska fjällvärlden. Det var mycket elände, svält och kalla vintrar. Känslorna svallade, karlarna var starka och fåordiga, kvinnorna arbetsamma och födde många barn. Väldigt folklig författare men inte lika uppskattad bland litteraturkritiker och kanske inte vad man förväntar sig att en tonårstjej skulle läsa, mer passande för tanter och farbröder 🙂

Kommentera

