Ett besök på The Newspaper Library, London – del 1

The Newspaper Library i Colindale i Norra London är en del av The British Library.

Det var tur att jag kollade upp stället på Internet innan jag åkte dit. För att överhuvudtaget ha någon möjlighet att använda biblioteket måste man ha ett Readers Pass. Som alltid när det gäller England är det inte så lätt att bli  ”medlem”, det behövs flera olika dokument för att bevisa vem man är. I Sverige hade det räckt med  ”Medtag giltig legitimation”.

Helst skulle man också förbeställa (minst 48 timmar innan) det material man ville titta på,  men inte mer än 4 volymer/årgångar åt gången. Enda problemet var att det var svårt att veta  hur många volymer en viss årgång av en tidning består av, särskilt när det gäller mikrofilmat material.  Hur som helst  lyckades jag räkna ut vilka tidningar + årgångar jag var intresserad av efter en sökning i deras on-line katalog (fast om det var mer än 4 volymer var jag lite osäker på). Jag  gjorde därför en reservation via e-mail för att inte behöva slösa bort onödig tid när jag kom dit.

Väl på plats var jag utrustad med pass och ett kontoutdrag från American Express  (jag tänkte att eftersom det var en internationell bank så skulle det förhoppningsvis duga) och det var inga problem,  det var ett godkänt kontoutdrag och det visade mitt namn + adress.  Min man däremot hade ”bara” pass och ett dokument från en engelskt myndighet  som handhar arkivet för födelse- vigsel- och dödsbevis, med hans namn och adress. Väldigt officiellt, trodde vi. Ånej, det var fel officiell källa och inte med på deras lista över godkända dokument.  Kunde vi inte gå hem och hämta ett kontoutdrag eller liknande? Nja, det var ju lite problematiskt eftersom vi  bodde i Sverige, försökte vi förklara. Tyvärr, fick vi till svar inga undantag kunde göras.

Nu hade vi, för säkerhets skull även om vi trodde att det inte skulle behövas,  tagit med en räkning från British Gas i min svågers namn och hans adress där vi bodde i några dagar. Åhh, det var något  helt annat, helt OK och med på deras lista över godkända dokument. Att det var i min svågers namn och att det inte  var min mans riktiga adress hade inte så stor betydelse, det var rätt dokument. Nu behövde vi bara fylla i ett formulär på 1½  A4 sida, lämna ifrån oss eventuella väskor och jackor och vi fick naturligtvis bara använda blyertspennor . Vi fick också våra Readers  pass (små ynkliga handskrivna kort med våra namn och ett nummer, i ett litet plastfodral) med två års giltighet.

Nu var det bara att sätta igång.

3 thoughts on “Ett besök på The Newspaper Library, London – del 1

  1. Vad roligt att läsa om! Jag var där för ca 32 år sedan när jag hade lite olika uppsatser att skriva. Då kunde man bara åka dit och inga papper behövdes. Satt där och bläddrade i gamla tidningar från 50-talet.
    Har hört att arkivet i Colindale är hotat att försvinna.

    • Ja, arkivet skall flyttas och kommer att delas upp, det mikrofilmade materialet till St Pancras och det tryckta till Boston Spa. Flytten beräknas vara klar 2012. Nuvarande byggnad är tydligen full och uppfyller inte heller kraven på rätt miljö för arkivering.
      Trist att det skall flytta, för mig var läget perfekt, bara 10 min promenad från min svågers bostad. Väldigt roligt att läsa gamla tidningar, bra mycket intressantare än jag hade trott.

Kommentera

