Tackar och bugar

Då har även jag fått en Beautiful Blogger Award, eller för att korrekt, två stycken till och med. Av två av  mina ”partners in crime” när det gäller den historiska bloggutmaningen – Bibliotekarien läser och Heidi.

När du får en Award:

1) Kopiera in awardbilden i din blogg för att visa att du har fått den
2 )Tacka och länka till den som nominerade dig
3) Nominera sju andra bloggare och länka till dem
4) Berätta sju intressanta saker om dig själv

Jag läser en massa bloggar men bara några få mer eller mindre regelbundet, andra hamnar jag på av en slump och kommer sedan inte ihåg vad jag läst var. Bloggandet har spridit sig som en löpeld på min arbetsplats, vi är ganska många som har egna bloggar. En del vet jag om men det är säkert andra som bloggar i smyg. Tre av mina kära arbetskamraters bloggar får en award:

Heidi – en frisk fläkt både på jobbet och när det gäller bloggandet. Hennes knallrosa (eller är det cerise ?) blogg med allt i från hundpromenader till litteraturtips är ganska typiskt för hennes personlighet, och vi har mycket gemensamt när det gäller val av böcker.

Hermia – alltid så kloka, eftertänksamma inlägg och med ett genuint intresse för god litteratur.

På spaning – vardagsliv, boktips, film och lite  annat kulturellt, allt skrivet med glimten i ögat.

Några andra bloggar:

Bibliotekarien läser – jag brukar inte delta i alla dessa bloggutmaningar men hennes historiska utmaning kunde jag inte motså, men oj vad svårt det har varit ibland. Kul att få nya historiska boktips.

Doras bokprat – en före detta kollega vars blogg jag regelbundet läser även om boksmaken ofta skiljer sig från min egen.

Holly Hock – en blogg jag upptäckt på senare tid och jag läser med intresse hennes boktips. Hon verkar vara lika insnöad på  England och engelsk litteratur som jag.

A room of my own – mycket vacker blogg med alltid lika intressanta inlägg.

Berätta sju intressanta saker om mig själv. Ja där fick jag verkligen rannsaka minnet för att komma på något.

  1. Jag började min bibliotekskarriär som bokuppsättare på den lilla biblioteksfilialen i grannhuset två månader innan jag fyllde 15 år.
  2. Under en termin på gymnasiet hade jag fritt val i  teckning i samma grupp som Tomas Ledin. Han var stjärnan där också, själv saknade jag totalt talang även om jag tyckte att det var kul.
  3. Jag har jobbat svart som hotellstäderska  i London under några månader.
  4. Mitt skämmigaste ögonblick måste nog vara när jag och min man skulle ta flyget från Heathrow någon gång i början av 80-talet och de fick hålla planet i flera minuter. Allt på grund  ett idiotiskt infall av sista-minuten-shopping i andra änden av terminalen. Fruktansvärt pinsamt att kliva in i planet där alla satt tålmodigt väntande medan vi var svettiga och anfådda efter en lång språngmarsh i de oändliga korridorerna till gaten. Jag tror inte att det skulle kunna hända i dag.
  5. Alla mina böcker (även om de inte är så många) ligger nerpackade i kartonger i källaren förutom en handfull fackböcker som står på en hylla i klädkammaren. Efter 30 år som bibliotekarie har jag inget behov av att omge mig med böcker även på min fritid.
  6. Jag gillar att brodera korsstygn och är en baddare på att väva snygga trasmattor (även om det var några år sedan sist).
  7. Jag har av en slump så smått börjat nosa på släktforskning och kan mycket väl förstå fascinationen med det, även om jag för 10 år sedan deklarerade att jag minsann aldrig skulle börja med den pensionärssysslan.
One thought on “Tackar och bugar

  1. Tack så jättemycket! Ja, precis som du älskar jag den engelskspråkiga litteraturen. Där hittar jag allt jag behöver. Tack igen! /Therese

Kommentera

