En liten bagatell i bokfloden

Vissa böcker lämnar efter sig ett – Jaha, var det inte mer? The Postmistress av Sarah Blake är en sådan bok. Inte dålig på något sätt men inte heller något som fick mig att längta till nästa lässtund. Den var helt enkelt, ja…OK men inte mer. Kanske var boken inte ämnad för mig just nu, jag kanske skulle ha tyckt att denvar jättebra om jag läst den vid ett annat tillfälle (men jag är tveksam).

Boken handlar om Frankie, krigskorrespondent i London under andra världskriget och så några personer i småstaden Franklin på Cape Cod – Iris, the postmistress, hennes fästman och så Emma, doktorns unga fru. För mig så var det mest intressant att läsa om människorna på Cape Cod och författaren hade gärnat kunnat koncentrera historien där och utvecklat karaktärerna lite. Avsnitten om Frankie kändes lite spretigt och när hon skickas ut på  uppdrag  i ett krigshärjat Europa blev det för många personer inblandade som bara fladdrade förbi. Författaren hade kunnat göra något mer av det.

2 thoughts on “En liten bagatell i bokfloden

  1. Åh, den här boken har jag ju faktiskt varit lite intresserad av att läsa och den finns på mitt bibliotek dessutom så att man slipper köpa. Visst är det ett helt underbart omslag? Vem kan motstå en bok som bara skriker: ”LÄS MIG!”

    🙂

  2. Visst, snyggt omslag, verkade lite sådär lagom trevlig….och jag läste ju ut den, hade den varit för tråkig hade jag inte gjort det. Men den var lite för menlös för min smak.
    Om du läser den skall jag med nöje läsa dina synpunkter.

Kommentera

