Att dricka te (på mitt sätt)

Porslin från Whittard of Chelsea

Jag blev väldigt inspirerad av Boktokigs inlägg om tedrickande.

Jag är en sådan där typ som aldrig dricker kaffe men däremot så häller jag i mig ett antal muggar te, ca 4-7 om dagen, någon gång mer men ytterst sällan färre än 4. Jag dricker mest påste för enkelhetens skull men ett par gånger i veckan blir det en kanna lösviktste också.

Jag håller inte på med någon strikt cermoni där vattnet skall hålla en exakt temperatur och där teet skall dra exakt x antal minuter. Nej för mig räcker det att vattnet är alldeles nykokt och inte gör det så mycket att det har kokts flera gånger, så blir det när man använder vattenkokare och bara fyller på och fyller på. Några ryck upp och ner med tepåsen eller så får den dra ett par minuter, beroende på sort. Det som är viktigt för mig är att muggen jag dricker ur är hög och inte för vid. Jag är ingen älskare av gammaldags tekoppar av den där låga vida typen, där teet hinner  kallna innan man ens hunnit börja dricka.

Det får gärna vara smaksatt te men roibos har jag tröttnat på. Kryddor, citrus och blomteer går bra, även fruktsmak t.ex svartvinbär  som jag tycker är riktigt gott och doftar helt underbart. Favoriten när det gäller lösvikt är sedan många år Oriental evening, ett härligt kryddigt te. Andra favoriter är Lady Gray, Darjeeling, Cactus för att nämna några. Om man får göra lite smygreklam så kan jag rekommendera Willys påste Masala, väldigt gott! Örtteer göre sig icke besvär, de och söta teer med kolasmak och liknande är helt odrickbara.

Engelsmän har en viss förkärlek för starkt, beskt te ofta av märken som Ty-phoo och PG Tips. Ni vet den där sorten som gör att insidan av gommen känns alldeles kärv även fast man har en rejäl skvätt mjölk i. Själv föredrar jag lite svagare te med mjölk i, inget socker,  honung,  citron eller andra konstigheter. Och det skulle aldrig falla mig in att låta tepåsen ligga kvar i muggen medan jag dricker. Aldrig! Först lägger man i tepåsen, sedan häller man på vattnet, ur med tepåsen och i med mjölk – i den ordningen. När jag ser vissa i bekantskapskretsen som först lägger i tepåsen, häller på mjölk, därefter vatten och sedan låter tepåsen vara kvar i koppen – ja då får jag nästan lust att bara rycka upp påsen ur koppen – men nöjer mig med att tyst stöna och ruska på huvudet åt tokigheten.

För bara drygt 5 år sedan var det mycket svårt att hitta smaksatt te i snabbköpen i London, urvalet hemma i Sverige var bra mycket bättre, men nu har det blivit bättre. Varje gång jag är i England ser jag till att besöka någon av kedjan Whittard of Chelsea’s butiker som ofta finns i större köpcentrum. De har bra priser, stort urval av både te, kaffe och choklad men även snygga  koppar, muggar och kannor.

Det finns många olika sätt att dricka te, det här var mitt.

7 thoughts on “Att dricka te (på mitt sätt)

  1. Vad kul att få läsa ditt inlägg om te! Willys påste Masala måste jag ta och prova! Några ryck upp och ner… ja, det beskriver precis hur jag gör mitt te! 🙂

    • Ja, varför göra det svårare än det är….ingen större vetenskap att fixa en kopp te med hjälp av en tepåse.

  2. Ping: Doppa tepåse « Res Nullius

  3. Vad kul att det kommit igång en te-debatt bland bokfolket!! Jag håller verkligen med dig, man kan inte låta påste dra så många sekunder direkt. Det beror på att påste görs av finkrossade teblad som sedan blivit tillsatta smak och färg (!). Inte mycket finess över det. Men löste kan dra längre, speciellt rooibos tycker jag.

    Eftersom du verkar vara en riktig tekännare så tycker jag du skall besöka min blogg och butik, http://www.tefrossa.se

  4. Åh, precis den där sorten från whittard drack jag till frukost i morse. Den känns liksom lite vintrig, så den har fått ligga till sig på hyllan och idag var den perfekt. Ska nog gå och göra lite till precis just nu! 🙂

    • Har precis druckit en kopp Spice Imperial själv 🙂 Jag har tre sorter från Whittard hemma just nu – Spice Imperial, Spiced Chai och Russian Caravan.

Kommentera

