Ett historiskt M

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven M?
Tyvärr, kan inte komma på en enda historisk roman på M som jag läst.

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven M?
Valerie Martin – har skrivit en mycket bra historisk roman, Ägodel, det är en ganska tunn liten bok men innehållet är långt ifrån tunt. Boken vann Orange Prize for Fiction 2003.
 Året är 1828 och Manon lever sedan tio år ett trist och instängt liv med sin man på en sockerplantage i Louisiana. När Manon inte kan ge sin make några barn söker han i stället tröst hos slaven Sarah.  Det går ständiga rykten om slavuppror och en dag når en grupp förrymda slavar plantagen och Manon tvingas fly när de dödar hennes man.

 

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. mord/mördare, mytologi, Mexico eller missionering. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.
Här fick jag gräva djupt i minnet, ingen av de teman som var på förslag passade mig så jag bestämde mig för medicin. Den första boken är Kvacksalvarna av Åke Lundgren som handlar om fyra kvacksalvare i Västerbotten. Åke Lundgren är en bra historisk skildrare som skriver lättläst.
Den andra är Tillbaka till livet av Frank G. Slaughter, tillhörande avdelningen bortglömda böcker. Många år sedan jag läste den så jag får ta TPB:s katalog till hjälp för minnet även den här gången – ” handlingen  är förlagd till tiden omedelbart efter nordamerikanska inbördeskriget, 1861-65. Förf., f.d. läkare, skriver utförligt och sakkunnigt om medicinska behandlingar och olika operationer. Men det finns även tid och plats för romantik och kärlek.” Läste flera böcker av Slaughter i min ungdom men de lämnade inget större minne alls efter sig.

Kommentera

