Ett historiskt N

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven N
Nybyggarna av Vilhelm Moberg, del 3 i hans utvandrarserie. Kommentarer överflödiga men om du inte redan läst serien så gör det, svensk litteratur när den är som bäst.

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven N
De enda författare jag kan komma på på bokstaven N, som jag har läst, har jag redan använt i tidigare bokstäver (borde ha tänkt framåt, men men…)

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. Norge, nunnor, 1900-talet eller nybyggare. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.
Här får det bli Norge och Dinas bok av Herbjörg WassmoEn av de där böckerna som jag så här i efterhand undrar varför jag överhuvudtaget  tragglade mig igenom och inte nog med det, jag läste ca häften av fortsättningen Lyckans son innan jag gav upp. Tråkig, konstigt språk och obehagliga karaktärer, men den skulle ju vara ”såå bra, en bok man bara måste läsa”…nej, inget jag kan rekommendera.
Det andra temat får bli Nybyggare förutom Mobergs roman så väljer jag River Thieves av Michael Crummey – utspelas tidigt 1800-tal i Newfoundland där några nybyggare gör ett försök att etablera kontakt med traktens indianer, ett försök som misslyckas.

Kommentera

