Ett historiskt P

Jag strävar på i Bibliotekarien läsers historiska utmaning. Jag har koll på vilka titlar jag själv har tagit upp i utmaningen  men börjar tycka att det är svårt att komma ihåg alla andra, så jag ber om överseende ifall det råkar komma med någon som redan nämnts. Och jag kan redan nu säga att bokstaven Q kommer jag att hoppa över, har läst både författare och titlar på Q men ingen med historisk anknytning. 

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven P
Pianostämmaren av Daniel Mason – Edgar Drake, pianostämmare i London på 1880-talet, får en dag ett märkligt erbjudande från Krigsministeriet. Man vill att han skall stämma ett piano på andra sidan jordklotet. Pianot tillhör Anthony Carroll en brittisk officer och läkare som är stationerad i en liten by mitt i djungeln i Burma. Uppdraget innebär att Edgar måste lämna sin fru och sitt lugna liv i London för en resa som kommer att vara flera månader. Den försynte Edgar ger sig ut på sitt livs resa. Förutom ett avsnitt där en man berättar en saga (har mycket svårt för sådana oväsentligheter och hoppar alltid över) är det en mycket läsvärd historisk roman.

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven P
Stef Penney har skrivit en otroligt bra historisk äventyrsroman – I vargars följe   som utspelar sig vintern 1867 i en isolerad bosättning i Canadas vildmarker. Upptakten är ett brutalt mord på en pälsjägare och sedan får man följa några personer i  jakten på den misstänkte mördaren. Det blir en strapatsrik färd i svår terräng med snö och i bitande kyla.

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. personligheter, pirater, påvar eller Persien. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.
Jag tror jag väljer Paris och en riktig klassiker – Ringaren i Notre-Dam av Victor Hugo. Vem kan glömma den puckelryggige ringaren Quasimodo och den vackra zigenerskan Esmeralda.
Pirater blir nästa ämne och ännu en roman på temat bortglömda böcker – Blod och guld av John Steinbeck  som är en riktig sjörövarroman och en bra sådan.

One thought on “Ett historiskt P

  1. En extra god körsbärsmuffins har du att hämta hos Hermia som tilldelat dig en ”Cherry on top award”.

Kommentera

