Och vem är mördaren?

Fick en fråga på bloggen om vem som var mördaren i en bok jag skrivit om i ett inlägg. Nu var det inte så länge sedan jag läste boken men jag hade inte en blekaste aning, kom absolut inte ihåg, så jag fick snabbt skumma igenom valda delar av boken för att ta reda på svaret. Som tur var så var det en liten och tunn bok, Mordbyn av Andrea Maria Schenkel .

Jag vet inte vad det är med deckare och thrillers men jag kommer aldrig ihåg efteråt vem som är mördaren. Det är precis som om minnet raderas ut så fort jag har läst ut boken. Det händer inte med andra romaner, då brukar jag komma ihåg det mesta av handlingen, både början, mitten och slutet. Men så är inte fallet med deckare, där brukar jag visserligen ha vaga minnen av handlingen men vem som var mördaren, nej det är totalt raderat. Det finns ett undantag och det är  Ruth Rendells Stenarna skola ropa, det är många år sedan jag läste denna absolut lysande bok och jag kommer fortfarande mycket väl ihåg mördaren.
Diskuterade detta med min kollega Hermia och hon hade samma upplevelse, att hon inte kan komma ihåg efteråt vem mördaren var. Nu läser varken hon eller jag några större mängder böcker i den genren så vi borde kanske komma ihåg, men icke.

Är det här ett vanligt fenomen när det gäller deckare/thrillers eller tillhör jag en ovanligt glömsk sorts läsare?

Kommentera

