Inga nyårslöften

Det var flera år sedan jag gav några nyårslöften, det var i alla fall helt meningslöst eftersom jag inte lyckades hålla något eller så kom jag helt enkelt inte ihåg vad jag hade lovat mig själv. Så jag tänker inte avlägga några nyårslöften nu heller.  Jag har vissa förhoppningar när det gäller en del saker som det där med att gå ner i vikt, motionera mera,  äta  nyttigare… men det är ju sådant man konstant hoppas på att kunna genomföra, år ut och år in. Med mer eller mindre lyckade resultat.

Jag tänker inte heller avge några löften vad gäller min läsning – att jag skall läsa si och så många nya författare, läsa minst så många böcker från så många länder o.s.v. Jag blir bara stressad vid tanken, jag gillar att ta det lugnt, i min egen takt.  Det enda jag har tänkt är att jag inte ska hoppa på någon ny läsutmaning, jag tänker bara avsluta den jag har påbörjat – den om historiska romaner efter alfabetet (om Bibliotekarien läser som startade återupptar den förstås, det har varit kul och svårt på samma gång). Jag är inte en speciellt produktiv bloggare som skriver massor av inlägg varje vecka  och en utmaning förpliktigar till att producera inlägg inom en viss tid. Jag märkte under hösten att energin och tiden inte riktigt räckte till för så mycket mer än att blogga om historiska romaner i utmaningen. Det blev lite av ett stressmoment och jag tyckte inte att jag hann skriva om något annat. Men som sagt slutet av alfabetet börjar närma sig nu så det ska jag väl klara av.

Så här vid årskiftet är det alltid så intressant att läsa vad andra bloggare skriver om det gånga och det kommande läsåret. Hur hinner folk läsa så ofantligt många böcker? Och vilka mål man sätter upp för sin läsning! Puh! Jag kan bara konstatera som så många gånger förr: att jag läser väldigt sakta och jag har inga ambitioner med min läsning förutom att läsa vad som faller mig in.

Så gott folk  – ha en riktigt god fortsättning på det nya året!

2 thoughts on “Inga nyårslöften

  1. Ja, en del verkar läsa i rasande fart och med högt uppsatta mål. Hur kan man komma ihåg och hålla isär om man läser så mycket böcker som en del gör? Och läser man allt eller skummar man igenom bok efter bok?

Kommentera

