Uppe med tuppen

Då var första arbetsveckan avklarad efter jul- och nyårsledigheten.
Jag har skaffat mig en ny väckarklocka som med små låga pip, som förstärks till allt h ö g r e pip, har lyckats väcka mig i tid. Ja förutom en morgon då jag inte orkade masa mig ur sängen förrän drygt 1½ timme efter första pipet. Väckarklockan har en massa finesser som fyra olika alarm som kan ställas så att de ringer på olika tider olika dagar, radio och…ja det är ungefär så långt jag har kommit i instruktionsboken som är jättetjock. Vet inte om jag någonsin kommer att lära mig alla olika inställningar eftersom det verkar väldigt komplicerat. Den är också försedd med en massa knappar med olika funktioner, alltså  inte bara av- och på-knapp och Snooze.
Och varför köpte jag denna avancerade väckarklocka kanske någon undrar? Jo, priset var mycket överkomligt men framförallt så har den en sådan där liten projektionslampa som visar tiden i stora röda siffror i taket (eller vart  man nu vill rikta den). Oerhört praktiskt och bekvämt! Det syns också tydligt om larmet är påslaget eller inte och jag behöver inte vrida huvudet i en konstig vinkel för att försöka se tiden på de små lysande siffrorna på displayen, ånej, bara att kasta en snabb blick upp i taket.

Mina arbetskamrater som jobbade i nyårshelgen hade det inte så kul. Huset läcker som ett såll och de har fått springa med trasor och tömt hinkar. Smältande is och snö har trängt in i taket och genom otäta fönster. Inte första gången det händer men det brukar mest vara problem vid häftiga skyfall. Som tur är har inga böcker eller apparater tagit skada, inte än i alla fall.

Kommentera

